Recensie: Echte barkeepers heten Henk RECENSIE

Paul Rademakers is net zijn baan als nachtwaker kwijt en zijn relatie is na tien jaar verbroken. Al zijn hele leven wordt hij door zijn ouders en broer Marcel als een mislukkeling gezien. En de huidige stand van zaken bevestigd dit alleen maar. Omdat hij toch niets anders om handen heeft besluit hij de metroroute te nemen die hem langs zijn favoriete gebouw voert. Nooit had hij kunnen weten dat deze beslissing zijn hele leven zou veranderen. Het ene moment zit hij te denken hoe hij verder moet met zijn leven en het volgende moment wordt hij wakker in het ziekenhuis. Wat is er gebeurd en waarom noemt iedereen hem meneer van Heer?

Als hij erachter komt dat hij na de bomaanslag is verwisseld met de steenrijke en succesvolle Vincent van Heer besluit hij dit zo te laten. Dit is de perfecte manier om zijn oude leven achter zich te laten. Hij heeft alleen nog één missie: zijn familie laten weten dat hij niet de mislukkeling is die ze dachten dat hij was. Met behulp van de vele miljoenen van Vincent bouwt hij een nieuw verleden voor Paul. Hij zoekt zijn familie op en ook organiseert hij een grootse uitvaart voor hem.

Paul ontdekt al snel dat van leven wisselen niet zo gemakkelijk gaat als hij dacht. Hoe is Vincent van Heer aan al die miljoenen gekomen? En waarom is niemand hem komen opzoeken in het ziekenhuis. En vooral: waarom zit Fred de Kikker achter hem aan?

Echte barkeepers heten Henk is een verrassend verhaal dat tot het einde nieuwe wendingen heeft. Marja West heeft gekozen voor en afwisseling van verschillende tijdlijnen en personages binnen een hoofdstuk. Dit zorgt voor de continue nieuwe wendingen maar het maakt ook dat het verhaal, zeker in het begin, lastig te lezen is. Doordat niet wordt aangegeven wie en in welke tijd deze aan het woord is duurt het even voordat het verhaal logisch wordt. Als de lezer eenmaal de verschillende tijden en personages kent wordt het duidelijker en heeft het verhaal ook wel weer een bepaalde charme.

Het spannende verhaal en de niet standaard opbouw van het verhaal maken Echte barkeepers heten Henk zeker de moeite waard om te lezen. En laten we eerlijk zijn, iedereen is toch benieuwd naar de herkomst van deze geniale titel?

Echte barkeepers heten Henk

1  2  3  4  5

Marja West schreef met Echte barkeepers heten Henk een unieke en spannende satire over je leven leuker liegen via social media, de zoektocht naar erkenning en je ontworstelen aan een opgelegde rol in het leven. Als de weinig succesvolle Paul na een bomaanslag wordt geïdentificeerd als de steenrijke Vincent de Heer besluit hij de vergissing in stand te houden. Hij raakt echter compleet verstrikt in zijn gelogen leven.