Recensie: Zout van de zee RECENSIE

Het is 1945, de Tweede Wereldoorlog komt bijna tot een einde en duizenden vluchtelingen zijn op zoek naar vrijheid. Drie tieners ontmoeten elkaar op weg naar het voormalige cruiseschip, de Wilhelm Gustloff. Met dit schip willen ze Polen ontvluchten en naar Duitsland gaan. Alle drie hebben ze een andere achtergrond en hun eigen geheimen. Eenmaal op het schip krijgen ze hoop dat ze de Russische troepen zijn ontvlucht, ze gaan een veilige haven bereiken. Maar dan volgt de grootste scheepsramp van de geschiedenis…

Zout van de zee’ volgt de drie tieners die op de vlucht zijn en een tiener die op het schip werkt. Johanna, de Litouwse verpleegster die geplaagd wordt door een donker schuldgevoel. Emilia, een Pools meisje op de vlucht voor de Russische troepen; ze bewaart angstvallig een groot geheim. Florian, een Duitse restaurateur die zich verraden voelt door zijn voormalige mentor en nu wraak wil. En tenslotte is er Alfred, een Duitse SS-officier die zich wil inzetten voor zijn grote voorbeeld Hitler en indruk wil maken op zijn liefje Hannelore, aan wie hij in gedachten talloze brieven schrijft.

Het boek is opgedeeld in korte hoofdstukken, waarin je afwisselend in de vier perspectieven het verhaal leest. Door de korte hoofdstukken leest het boek heel vlot en schakel je snel tussen de personages. Deze fragmentarische stijl komt de diepgang van de personages echter niet ten goede. De hoofdstukken zijn regelmatig maar anderhalve pagina en dat werkte voor mij net niet. Ik leefde wel mee met de personages maar ze voelden voor mij nog niet helemaal als echte karakters aan.

De Wilhelm Gustloff-ramp is de grootste scheepsramp van de geschiedenis, maar ik had er nog nooit van gehoord. Ter vergelijking: de beroemde ramp met de Titanic eiste 1500 doden, het dodenaantal van de Wilhelm Gustloff-ramp wordt geschat op meer dan 9000 doden. Voor veel mensen zal deze ramp ook onbekend zijn en mede daarom heeft de auteur Ruta Sepetys voor deze historische achtergrond gekozen. Net zoals voor haar debuutroman ‘Schaduwliefde’, heeft ze uitvoerig onderzoek gedaan voor dit boek, interviews gehouden met overlevenden en heeft ze de weg gelopen die de drie personages afgaan als ze op weg zijn naar het schip. Al dit onderzoek zie je zeker terug in de kwaliteit van het boek, want het maakt de historische achtergrond heel overtuigend.

Zout van de zee’ omschrijft op een mooie manier het leed en de tragiek rondom de scheepsramp. Een indrukwekkende historische roman.

Zout van de zee

1  2  3  4  5

Zout van de zee van Ruta Sepetys, bekend van Schaduwliefde, is een spannend en avontuurlijk op feiten berustend verhaal dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog.

Zout van de zee gaat over drie moedige jongeren aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, die met duizenden andere vluchtelingen op zoek zijn naar de vrijheid. Ze ontmoeten elkaar op weg naar een voormalig cruiseschip dat hen in veiligheid moet brengen. Hoewel ze door de oorlog lijnrecht tegenover elkaar staan, moeten ze samenwerken om te overleven. Het wordt een race tegen de klok. Redden ze het om op tijd bij het schip te komen?