Recensie: Life on sneakers RECENSIE

Life On Sneakers leest als een dagboek. In feite is dat het ook, al is het met terugwerkende kracht opgeschreven. Evi Renaux laat de lezer meebeleven hoe ze van de ene op de andere dag van een hardwerkende, single moeder verandert in een patiënte. Van een leven in vogelvlucht naar gedwongen stilstand: Evi lijdt vreselijke pijn maar niemand weet wat dit veroorzaakt. Er volgt een onzekere, donkere tijd vol ziekenhuisopnames, medisch personeel dat haar niet serieus lijkt te nemen en verdriet om de dingen die ze plotseling niet meer kan. Omdat ze het jaar ervoor haar vader heeft verloren, wijten veel artsen Evi's klachten aan psychische problemen en wordt er lange tijd niet verder gezocht. De schrijfster weet het gevoel van onmacht en frustraties duidelijk te verwoorden. Gelukkig kan ze rekenen op de steun van haar moeder, zussen, vriend en vriendinnen, die haar verzorgen, steunen en proberen af te leiden. Toch zijn er, ondanks alle goede bedoelingen van deze vaste kern, ook momenten van eenzaamheid en het gevoel te hebben aan de zijlijn van het leven te staan. Als Evi haar baan kwijtraakt, is dat een enorme klap in haar gezicht. Ze wordt gedwongen om over andere opties na te denken. Periodes van optimisme en droefenis wisselen elkaar af. Evi probeert nieuwe hobby's uit en denkt na over andere richtingen op het gebied van werk. Goede en slechte dagen wisselen elkaar af. Na elke tegenslag probeert ze echter op te krabbelen en toch weer iets te vinden wat haar kracht en energie geeft.

Evi Renaux laat zien hoeveel impact een chronische ziekte heeft. Na een paar weken nemen vrienden en collega's aan dat het wel beter zal gaan en nemen de geïnteresseerde telefoontjes en bezoeken af. In bed moeten blijven terwijl je leeftijdsgenoten op een festival staan en niet voluit met je kind te kunnen spelen, moeten kiezen of je naar een workshop of vriendinnenafspraak gaat, omdat allebei lichamelijk te zwaar is: het zijn slechts een paar voorbeelden van zaken waarmee Evi te kampen heeft. Het persoonlijke verhaal wordt afgewisseld met foto's van de schrijfster met haar dochtertje, zussen en vrienden. Ook de illustraties en Engelse quotes - vaak delen van songteksten - maken het verhaal iets luchtiger. Het is mooi om te lezen hoe de schrijfster na een zware periode toch telkens nieuwe hoop vindt en langzaam weer gelukkig wordt, ondanks haar ziekte. Life On Sneakers lijkt me vooral herkenbaar voor andere mensen die met een chronische ziekte kampen en hopelijk geeft het deze groep lezers hoop. Ook opent het wellicht de ogen van de naasten van deze patiënten en zorgt het voor meer begrip. Hoewel het tekstueel gezien goed in elkaar zit, spreekt de dagboekachtige stijl me niet echt aan, met name omdat bij sommige gebeurtenissen zeer gedetailleerd wordt stilgestaan terwijl soms hele maanden worden overgeslagen. Daarbij vind ik het jammer dat het krachtigste voorbeeld uit dit boek, waarbij een aantal lepels symbool staat voor het aantal handelingen die een chronisch zieke op een dag kan uitvoeren, niet van de schrijfster zelf afkomstig is, alsmede de kaart achterin die de lezer tot actie moet aanzetten om zijn of haar droom te verwezenlijken. Het is duidelijk dat dit boek veel voor de auteur zelf betekent. Toch denk ik, als de zoektocht naar een diagnose tot een roman was verwerkt, het toegankelijker zou zijn voor een grotere doelgroep.

Life on sneakers

1  2  3  4  5

Wat als je morgen niet meer kunt doen wat je altijd al deed? Wat als je hele leven ineens op zijn kop staat? Heb jij een plan B? Voor Evi Renaux, alias Rue NØ, veranderde alles toen ze ziek werd. Haar lichaam zou nooit meer doen wat het voorheen deed, en dat zorgde ervoor dat ze een andere kijk op het leven kreeg. Ze ging terug naar de kleine dingen die haar gelukkig maken. Ze ontdekte nieuwe passies, besloot nieuwe dromen te creëren en haar verhaal te herschrijven. In 'Life on sneakers' nodigt ze iedereen uit om hetzelfde te doen. Vijf hoofdstukken leiden je door de golf van emoties waarin je terechtkomt na een tegenslag: onmacht, verdriet, hoop, aanvaarding en dankbaarheid. Evi's verhaal over de zoektocht naar hulp en een nieuw leven, de verschillende foto's, persoonlijke brieven, prachtige quotes, tekeningen en illustraties zetten je aan tot nadenken, geven je moed maar laten ook ruimte om te huilen of te lachen. 'Life on sneakers' is een ontdekkingstocht in de gevoelens die ons allemaal, om het even wanneer, kunnen bekruipen wanneer het leven net iets minder meezit. Of het is gewoon een boek dat je kunt openleggen op de tafel omdat het zo wondermooi is.