Recensie: Wat doen we met moeder RECENSIE

Mevrouw van Hemert heeft haar leven goed voor elkaar. Ze is bijna 80, woont nog zelfstandig en met haar kinderen gaat het goed. Ze beseft heel goed dat dit niet eeuwig zo zal blijven en bespreekt met haar dochter Dorien haar levenstestament. Maar voordat ze dit op papier kan zetten krijgt ze een hartinfarct en komt ze in het ziekenhuis terecht. Door complicaties wordt ze in een coma gehouden en moeten haar kinderen beslissen over haar behandeling. En die zijn het niet met elkaar eens. Uiteindelijk blijkt mevrouw van Hemert zo hulpbehoevend dat ze niet meer thuis kan wonen. En dan geeft ze aan dat ze liever doodgaat dan naar een verpleeghuis.

Fiona is de oudste dochter en vindt dat er alles aan gedaan moet worden om haar moeder in leven te houden. Daarnaast is ze druk met haar eigen leven en laat ze de dagelijkse zorg voor haar moeder vooral aan haar zus Dorien over. Dorien is de jongste en woont vlakbij haar moeder. Ze ziet haar bijna dagelijks en komt voor de mening van haar moeder op. En dat is niet gemakkelijk tegenover haar oudere en bazige zus. Alex woont met zijn gezin in Colombia. In eerste instantie is hij het met Fiona eens maar als hij zijn moeder met haar eigen woorden hoort zeggen dat ze dood wil begint hij toch te twijfelen.

Wat doen we met moeder is een boek dat op zeer toegankelijke wijze een moeilijk thema ter sprake brengt. Want wat doe je als kinderen wanneer je moeder niet meer voor zichzelf kan spreken? Euthanasie is op het moment ook een zeer actueel thema als het gaat om een levensbedreigende ziekte. Martje van der Brug heeft dit in een prachtige roman gegoten die leest als een trein. Haar toegankelijke schrijfstijl maakt dat de lezer zich goed kan inleven in de diverse personages wat het moeilijk maakt om partij te kiezen. Ieder kind heeft ook zijn eigen leven en het blijkt moeilijk om het zorgen voor moeder hierin te passen. Zo heeft de titel Wat doen we met moeder meteen een dubbele lading. Niet alleen het wel of niet mogen sterven van moeder maar ook het verdelen van de dagelijkse zorg. De verschillende verhaallijnen wisselen elkaar af per hoofdstuk wat het geheel erg overzichtelijk en het verhaal goed te volgen maakt. Ondanks de voorspelbaarheid van de voor- en tegenstanders van euthanasie weet Martje van der Brug toch nog wat verrassende elementen in het verhaal te brengen. Zeker een aanrader!

Wat doen we met moeder

1  2  3  4  5

De dokters zijn bezeten van het idee dat ik moet blijven leven. Als ik dood wil, zal ik het zelf moeten uitzoeken.'Mevrouw Van Hemert-Van Tetrode kijkt terug op een goedleven. Ze woont in een mooi huis in Berkheij en bezit een boerderijtje in Italië. Door een hartinfarct verandert ze plots in een hulpbehoevende patiënt en er ontstaat onenigheid rond haar ziekbed. Dochter Dorien heeft spijt dat zij de nietreanimerenwens van haar moeder niet heeft gerespecteerd. Oudste dochter Fiona eist dat de artsen alles doen om haar moeders leven te redden en zoon Alex, in Colombia, maakt zijn eigen opportunistische afweging. Als moeder naar een verpleeghuis moet, kondigt zij aan dat ze dan liever doodgaat. De kinderen komen lijnrecht tegenover elkaar te staan. Mag moeder sterven? Ook in haar tweede roman weet Martje van der Brug een zwaar thema op lichtvoetige wijze invoelbaar te maken. Met Wat doen we met moeder schetst zij een herkenbare hedendaagse problematiek. Tegelijkertijd geeft zij op geestige wijze een inkijkje in de wereld van de elite.Martje van der Brug behandelt in haar romans thema's die sterk in de maatschappelijke belangstelling staan. Zij komt uit Wassenaar en situeert haar verhalen in het milieu dat zij zo goed kent. Van der Brug debuteerde in 2013 met Havo is geen optie, waarvan meer dan 7500 exemplaren zijn verkocht. Wat doen we met moeder is haar tweede roman.