Recensie: een Frozen Hart  RECENSIE

Wanneer prinses Anna en Elsa nog klein zijn, gebeurt er iets met Anna’s grote zus, Elsa. Elsa sluit zich op in haar kamer en Anna heeft geen idee waarom. Haar zus praat niet tegen haar en Anna wil zo graag weten waarom. Wanneer tien jaar later hun ouder komen te overlijden, hoopt Anna dat dit zal veranderen, maar helaas gebeurt dat niet. Wanneer Elsa een paar jaar later 21 jaar wordt, zal ze toch echt uit haar isolement moeten komen om het koninkrijk te regeren. Ondertussen valt Anna als een blok voor Hans en ze verloven zich. Maar Hans heeft hele andere plannen. Hij wil het koninkrijk overnemen...

Een Frozen Hart vertelt het verhaal van de Disney-film Frozen. Ik had de film zelf nog maar een keer gezien en was erg benieuwd naar wat de schrijfster van ervan had gemaakt. Aangezien het boek letterlijk de film is, kun je niet anders dan de film vergelijken met het boek. Ik was eerst een beetje bang dat het boek geen extra toevoeging zou zijn, maar dat had ik helemaal mis. Het boek geeft het originele verhaal een extra dimensie. Je kijkt nu niet enkel als toeschouwer, maar je belééft het verhaal.

Het verhaal is in het boek nog levendiger dan in de film. Je leert de karakters beter kennen en voelt veel intenser wat zij voelen. Je krijgt echt een kijkje in hun hoofd. Je leest wat bepaalde dingen in hun losmaken. Hoewel je in de film natuurlijk beelden ziet, vond ik het boek veel levendiger. In films heb je beelden waarbij je best nog weleens dingen kunt missen, maar in het boek glijden je ogen over elke regel waardoor je niets mist van het verhaal. Het geeft het verhaal een extra dimensie. Ik vond dat ik me hierdoor nog beter in de karakters kon verplaatsen dan in de film. Zo ook met Hans!

Ik vond het ongelooflijk tof van de schrijfster dat ze het verhaal ook vertelt vanuit Hans’ perspectief. In de film wist je niet meteen wat Hans zijn bedoelingen waren, maar in het boek wel. Hierdoor kijk je al heel anders naar de situatie waardoor de schrijfster je het verhaal op een andere manier laat beleven. In de film leek Hans een leeghoofd dat alleen maar om macht geeft, maar zo blijkt het niet helemaal te zitten. Je komt er als lezer achter waar het hem in werkelijkheid om gaat: de goedkeuring van zijn vader. Het koninkrijk van Arendelle overnemen, lijkt hem de juiste manier om dat voor elkaar te krijgen. De schrijfster omschrijft zo goed hoe Hans zich voelt en wat er in hem omgaat, dat je haast een beetje met hem te doen krijgt. Je snapt nu als lezer in ieder geval waarom hij de keuzes maakt die hij maakt.

Je komt als lezer achter dingen die je nooit zou hebben geweten als je alleen de film zou hebben gekeken. Een voorbeeld? Hans was in eerste instantie helemaal niet van plan om Anna te versieren. Hij wilde juiste met Elsa, de koningin, trouwen. Maar nadat hij de bruisende Anna ontmoette en tijdens de kroning zag hoe koud Elsa was, besloot hij zijn geld toch maar in te zetten op Anna in de hoop dat zij haar kille zusje van de troon zou stoten.

Niet alleen over Hans leer je meer, ook lees je bijvoorbeeld wat meer over de bedienden van Anna, Gerda en Kai. En natuurlijk komen ook de klassieke hoofdpersonen aan bod zoals Olaf, Kristoff en Sven en lees je hoe de ware liefde tussen Anna en Kristoff zich ontwikkeld.

Daarnaast zit het verhaal erg goed in elkaar en leest het lekker makkelijk weg. Ik weet niet zozeer of de schrijfster hiervoor alle credits verdient aangezien het om een bestaand verhaal ging. Wel vind ik dat ze een diepe buiging verdiend voor de toevoegingen die ze heeft gedaan doordat ze je de wereld laat zien door Hans’ ogen. De oneven hoofdstukken worden verteld vanuit Anna’s perspectief en in de oneven lees je wat Hans ervaart. Voor echte Frozen-fans vind ik dit boek dan ook een absolute aanrader!

Een frozen hart

1  2  3  4  5

Anna heeft het grootste deel van haar jeugd afgezonderd van de wereld in stilte doorgebracht. Haar ouders zijn omgekomen bij een ongeluk en haar zus Elsa - de enige persoon die haar een greintje liefde had kunnen - tonen is koud en afstandelijk. Wanneer de knappe prins Hans naar de stad komt voor de kroning van Elsa valt Anna meteen als een blok voor hem. Maar Hans heeft weinig goeds in de zin. Wanneer het oppervlakkige laagje van vriendelijkheid wegsmelt, vindt Anna eindelijk de liefde waar ze altijd bij haar zus naar op zoek was geweest.

Een Frozen Hart vertelt vanuit vanuit wisselend perspectief het verhaal van Anna en Hans. Duik dieper in het hoofd van de twee bekende hoofdrolspelers, krijg nieuwe inzichten bij deze moderne klassieker en je zal de film weer bekijken met andere ogen!