Recensie: Het Joshuaprofiel RECENSIE

‘“Het spijt me…” fluisterde de stervende man, toen ik dicht genoeg bij hem was om zijn adem langs mijn wang te voelen, “… maar Joshua heeft u uitverkozen!”’

Hoofdpersoon Max Rhodes, schrijver van beroep, woont samen met zijn vrouw Kim en pleegdochter Jola. Zijn eerste thriller Bloedschool was een groot succes maar daarna is het hem niet gelukt om dat succes te evenaren. Op een dag krijgt hij een mysterieus telefoontje van een stervende man dat hij langs moet komen in het ziekenhuis. Tijdens dit bezoek vertelt de man dat Max is uitgekozen door Joshua en verzoekt hem met klem ‘U mag niks strafbaars doen. Onder geen beding!’. Vanaf dat ziekenhuisbezoek gebeuren er in een razendsnel tempo zaken die Max’ leven voorgoed zullen veranderen.

Sebastian Fitzek schreef eerder de thrillers Afgesneden, De Therapie en Passagier 23 die alle drie zeer goed hebben verkocht. Ik had nog geen eerder werk gelezen van Fitzek, en Het Joshuaprofiel trok vooral mijn aandacht door de spannende flaptekst. De laatste zinnen over de brave Max: ‘Binnen een paar dagen zal hij de verschrikkelijkste en weerzinwekkendste misdaad plegen waar mensen toe in staat zijn. Hij weet het alleen zelf nog niet.’, vond ik zo spannend klinken dat ik besloot het boek te lezen. Van die beslissing heb ik geen moment spijt gehad. Sommige gebeurtenissen vond ik wel wat over the top, op het randje van geloofwaardigheid. Maar dat was nooit te hinderlijk, ik heb het boek dan ook in één avond uitgelezen!

De spanning wordt goed opgebouwd en Fitzek zet je vaak op het verkeerde been. De personages zijn niet zwart/wit, je weet niet wie je kan vertrouwen en het is moeilijk om een oordeel te vormen over de karakters. Zo hebben Max en zijn broer Cosmo bijvoorbeeld een moeilijke, traumatische jeugd gehad. Max heeft zaken over zijn verleden verdrongen en als lezer vraag je je af wat Max dan allemaal verdrongen heeft en hoe hij dan werkelijk in elkaar zit.

Zijn broer Cosmo heeft al eerder voor een duister pad gekozen. Cosmo is een pedofiel die opgesloten zit in een psychiatrische inrichting nadat hij een jongetje heeft ontvoerd en mishandeld. Wegens goed gedrag mag hij een aantal uur van de dag weer naar buiten en hij besluit zijn broer Max op te zoeken. De relatie tussen de broers is moeizaam mede doordat Cosmo perverse brieven over Jola, de pleegdochter van Max, heeft gestuurd toen hij nog maar net opgenomen was in de inrichting. Cosmo geeft echter aan veranderd te zijn en geen pedofiele gedachten meer te hebben mede dankzij een chemische castratie.

Onder andere het heftige thema van kindermisbruik wordt behandeld in Het Joshuaprofiel. Af en toe vond ik het moeilijk om te lezen omdat sommige dingen zo afschuwelijk zijn. Toch weet Fitzek op een hele doordachte manier over dit zware onderwerp te schrijven. Fitzek bespreekt de gevoelige thema’s overigens ook in een uitgebreid nawoord, die het lezen waard is. Dit boek zet je zeker aan het denken.

Het Joshuaprofiel is een huiveringwekkende, spannende psychothriller. Vol met plotwendingen, een sterke spanningsopbouw en een duizelingwekkend hoog tempo weet het boek te overtuigen.

Het Joshuaprofiel

1  2  3  4  5

De als schrijver mislukte Max is een brave en plichtsgetrouwe burger - anders dan zijn broer, die in een gesloten psychiatrische inrichting zit. Maar Max heeft nooit iets illegaals gedaan in zijn leven. Tot nu toe. Binnen een paar dagen zal hij een van de meest verschrikkelijke en weerzinwekkende misdaden plegen waar mensen toe in staat zijn, hij weet het alleen zelf nog niet. Er zijn echter mensen die er wel van afweten en die willen hem vermoorden voordat het te laat is.