Recensie: Baden in blauw RECENSIE

De Amerikaanse Kat Lind is een carrièrevrouw. Als expat heeft ze in verschillende landen gewoond en gewerkt. Zo ontmoette ze ooit haar man Jonathan. Nu ze samen een jonge zoon hebben, hebben ze een groot, oud huis in Londen gekocht, waar Kat graag wil blijven.

Baden in blauw opent met de leegte die Kat voelt na het overlijden van haar moeder. Het nieuwe huis is al even leeg: hun zoontje Will logeert bij zijn opa en oma en Jonathan zit in Hong Kong voor zijn werk. Als Kat ter afleiding de opening van een nieuwe expositie bezoekt, ziet ze tot haar verbazing haar eigen beeltenis op elk schilderij. Kunstenaar Daniel Blake, met wie ze in haar jonge jaren een korte relatie had in Parijs, is haar kennelijk altijd blijven schilderen. In paniek ontvlucht ze de galerie – Kat is geen onbekende in de Londense kunstwereld en is bang om te worden herkend. Toch weet Daniel haar de volgende dag al op te sporen. Hun eerste ontmoeting is kil en afstandelijk, maar als Daniël later bij haar huis opduikt, gaat ze mee naar zijn studio. Daar springt de vonk opnieuw over. Net als twintig jaar geleden, toen ze samenwoonden in Parijs, hebben ze ook nu geen woorden nodig. Er ontstaat een affaire en als Will en Jonathan allebei thuiskomen, wordt het steeds moeilijker om de wereld met Daniel geheim te houden.

In Baden in blauw lees je afwisselend over Kats leven in Parijs en het heden. Langzaam maar zeker geeft auteur Mary Waters-Sayer steeds meer prijs over de ingewikkelde relatie tussen Kat en Daniel en waarom ze hem destijds heeft verlaten. Daniel is geen beginnende kunstenaar meer, maar staat op het punt om wereldwijd door te breken. Kat is ook niet langer een studente Franse Literatuur, maar de tijd waarin ze geen deel uitmaakten van elkaars leven, blijft veelal onbesproken. Toch is er duidelijk oud zeer dat tussen hen in staat. Het boek draait om liefde, de schilderijen en alles wat ze betekenen. Maar bovenal draait het om schoonheid, duistere geheimen en het gevoel gezien te worden. In Daniels ogen is Kat niet langer onzichtbaar, is ze iemand die ze zelf allang vergeten was. Baden in blauw is een bijzonder debuut. Waters-Sayer weet Kats kunstzinnige blik op alles om haar heen levendig en beeldend over te brengen. Van de karakteristieke straten in Parijs, de kleuren op de schilderijen in Daniels kleine studio tot de appels die ze koopt in Parijs. Elk detail voelt echt en het kost je als lezer geen enkele moeite om het allemaal voor je te zien. Hoewel ik het einde lichtelijk ongeloofwaardig vind, is het boek meer dan de moeite waard. Ik kijk nu al uit naar het volgende werk van deze zeer veelbelovende auteur.

Baden in blauw

1  2  3  4  5

Een ontroerend debuut over de wens om gezien te worden en de prijs van schoonheid.

Kat Lind, een Amerikaanse expat die terugkeert naar Londen na de dood van haar moeder, bezoekt de opening van een tentoonstelling in een prestigieuze galerie in Mayfair, Londen, en ziet tot grote verbazing haar eigen gezicht op de kunstwerken. Ze ontdekt dat de kunstenaar, Daniel Blake, haar altijd is blijven schilderen in de twintig jaar na hun affaire.

Rouwend om haar moeder en terwijl haar man en jonge zoon weg zijn, laat Kat zich meevoeren door de misstappen en geborgenheid van haar verleden. Als de portretten aandacht krijgen van een groter publiek, en niet alleen haar identiteit maar ook alles wat zich buiten het canvas bevindt aan het licht dreigt te komen, komt Kat oog in oog te staan met de echte prijs van haar schoonheid en alles wat ze dreigt te verliezen.

Tussen de exclusieve kunstwereld van Londen en de opbloeiende liefde in een stoffige studio in Parijs, gaan het leven en de kunst hand in hand als het leven van Daniel en Kat in een stroomversnelling terechtkomt en leidt tot een conclusie die allesbehalve onvermijdelijk is.