Recensie: De grote schoonmaakbijbel RECENSIE

De grote schoonmaakbijbel’, een samenwerking tussen uitgeverij Lannoo en Het Poetsbureau, omschrijft zichzelf als een boek voor mensen die houden van hun huis. Het bestaat uit drie delen die respectievelijk handelen over schoonmaken (deel 1), wassen, drogen en strijken (deel 2) en een poetstest (deel 3). Elk van deze delen worden verder uitgesplitst in hoofdstukken. Vooraf aan deze delen, is er nog een voorwoord, een inleiding en een uitleg over het gebruik van het boek. Dat laatste is nodig om de gratis app (Layar) te introduceren. Deze geeft extra digitale content weer wanneer het overeenkomstige Layar-symbool wordt gescand.

Met een inleiding die behoorlijk zoetsappig is (schoonmaken is goed voor de geest, de gezondheid, de lijn…) begin ik niet bepaald hoopvol aan dit boek. De auteurs proberen een nogal verheven beeld van schoonmaken op te hangen, waarbij ze kwistig zijn met de uitspraak: ‘als je van je huis houdt…’. Ook verderop in deze bijbel frons ik mijn wenkbrauwen bij het zien van de emoticons en opmerkingen zoals ‘Verwittig je man zodat hij niet kan klagen dat zijn broek niet op tijd is gewassen’. Hoewel ik niet uitgesproken feministisch ben ingesteld, kan ik soms erg moe worden van de vanzelfsprekendheid waarmee huishoudelijke taken aan de in dit geval mooi opgemaakte en vrolijke vrouw worden toebedeeld.

Gelukkig zet dit niet de toon voor de rest van het boek. Want zodra het echte naslagwerk begint, groeit mijn bewondering voor de auteurs.

Allereerst verdienen ze een dikke pluim voor hun aandacht voor natuurlijke schoonmaakproducten en het hoofdstuk ergonomisch schoonmaken. Daarnaast blijkt uit alles dat deze dames werkelijk een hulpboek wensten te maken. Zelfs de meeste basis klusjes worden stap voor stap zeer begrijpelijk uitgelegd en in de meeste gevallen voorzien van foto- of videomateriaal. Het boek is doorspekt met handige tips en weetjes, net als overzichtelijke lijstjes met poetsopdrachten voor elke kamer in het huis.

De grote schoonmaakbijbel’ bevat een schat aan informatie op het gebied van de was en de plas en valt te vergelijken met het kookboek van de boerinnenbond. Een naslagwerk waarin zelfs de meest eenvoudige klusjes zeer duidelijk en uitgebreid zijn uitgelegd zonder meer ervaren lezers uit het oog te verliezen. Zeer tegen mijn verwachtingen in toch een handige aanwinst voor mijn boekenkast.

De grote schoonmaakbijbel

1  2  3  4  5

Dé schoonmaakbijbel die iedereen in huis moet hebben - gebaseerd op jarenlange professionele ervaring --> 4 tips voor een grondige lenteschoonmaak

Als je mensen vraagt naar de dingen die hen echt blij maken, staat 'een bed met schone lakens' vaak op de eerste plaats. Een proper huis maakt ons gelukkig. Zowel fysiek als mentaal is het aangenamer om in een opgeruimd, goed verlucht en schoon huis te wonen. Maar hoe pak je dat nu precies aan? Hoe vaak moet je je keukenwerkblad schoonmaken? En hoe kuis je je badkamer? Welk kledingstuk was je op welk programma en wat steek je wel en niet in de droger? Hoe verwijder je rode wijnvlekken? En hardnekkige vetvlekken? Wat kun je allemaal doen met citroen, azijn en soda? En wat betekenen al die symbolen eigenlijk? Het Poetsbureau geeft je een antwoord op al deze vragen en bundelde al hun kennis in een schoonmaakbijbel. Zo heb jij alles bij de hand om je huis in geen tijd om te toveren tot een schoon, gezellig huis! - Met stap-voor-stap foto's en een duidelijke uitleg. - Handige tips & tricks van schoonmaakexperte Liesbeth. - Met leuke en informatieve filmpjes via de LAYAR app (Android en iOS)

• Waar is de cast van Teen Wolf nu

• 10 redenen waarom Stephen Amell een lekker ding is

• 10 momenten die bewijzen dat Shrek geen kinderfilm is