Recensie: Dromen RECENSIE

Lucy woont in een klein dorpje waar niet veel te beleven valt. Haar ouders runnen een café, en zij willen dat Lucy die later gaat overnemen. Echter wil Lucy maar één ding: weg uit het dorp en een mooie wereldreis maken. Op een dag krijgt Lucy een brief van een onbekende afzender. Ze schrijven over en weer, en hij blijkt een jongen te zijn. Lucy wil hem erg graag ontmoeten, want hij is degene die haar ervan overtuigt dat je je dromen na moet jagen. Maar wie kan het zijn?

Wanneer ik zag dat dit boek is geschreven door de 15-jarige (!) Sara Zonneveldt, was ik er al meteen benieuwd naar. Ik bedoel, hoe vaak hoor je nou dat iemand op die leeftijd debuteert? Dan moet het boek toch wel goed zijn! Het boek was zeker erg leuk en vermakelijk, maar niet zo goed al ik had verwacht. Het boek wordt neergezet als een Young Adult, maar ik vind dat het boek daar wat te kinderlijk voor is. Waarschijnlijk komt het door de schrijfstijl, je merkt namelijk dat het door een jonger iemand wordt geschreven. Door een meisje dat Lucy zelf wel had kunnen zijn! Er worden veel Engelse termen door de gesprekken tussen Lucy en haar vriendinnen heen gegooid, waar ik me op een gegeven moment aan stoorde. Zo praten meiden toch niet tegen elkaar? Door de schrijfstijl kwam ik wel gemakkelijk door het verhaal heen, en dat vond ik echt heerlijk!

Ik vind het leuk als er verschillende verhaallijnen zijn binnen een verhaal. Zo was dit ook bij Dromen. Allereerst heb je de ouders van Lucy die ervan uitgaan dat Lucy het café over neemt. Daarbij heb je de onbekende jongen met wie Lucy brieven uitwisselt. En dan heb je ook nog een geheim wat de ouders van Lucy jarenlang voor haar achter hebben gehouden… Zoals ik al zei, ik vind het leuk als er verschillende verhaallijnen zijn, maar ik vond het bij Dromen wel een beetje te veel van het goede. Het geheim dat de ouders van Lucy voor haar verborgen houden, had van mij uit het boek kunnen blijven. Het leek wel alsof deze verhaallijn was toegevoegd om het verhaal te vullen, terwijl ik zeker weet dat dit niet nodig was! Het deel van het verhaal dat Lucy en haar geheime schrijver brieven naar elkaar schrijven, had van mij wel wat langer gemogen. Dat gevoel dat je krijgt wanneer je niet weet wie de onbekende schrijver is, maar toch wel iedereen gaat verdenken, vind ik heerlijk!

Als je op zoek bent naar een leuk tussendoortje, is Dromen perfect! Het verhaal leest lekker goed door, dankzij de schrijfstijl van de schrijfster.

Dromen

1  2  3  4  5

Er is één ding dat Lucy het allerliefst wil en dat is de wereld rondreizen.
    Er is één ding dat Lucy's ouders het allerliefst willen en dat is dat Lucy hun café overneemt.
    Er is één ding dat zeker is en dat is dat een anonieme brief Lucy's hele leven op zijn kop zet.

In zijn brief moedigt de schrijver Lucy aan om haar dromen waar te maken. Samen met haar beste vriendin Karen besluit ze hem te gaan zoeken. En dan zijn er ondertussen ook nog leuke jongens, feestjes en lijken haar ouders iets voor haar achter te houden...