Recensie: Licht in de duisternis RECENSIE

Jarenlang staat de afdeling moordzaken van de Sûreté du Québec van hoofdinspecteur Gamache goed bekend. Maar inmiddels zijn alle goede collega’s van Gamache overgeplaatst of weggegaan en vervangen door ongemotiveerde en luie agenten. De hoofdinspecteur gelooft nog altijd in Sûreté du Québec en samen met zijn Isabelle Lacoste, een goede collega die is overgebleven, strijdt hij nog altijd tegen het onrecht in Québec.

Via een oude bekende uit het dorp Three Pines worden Gamache en Lacoste geattendeerd op de vermissing van een zevenenzeventigjarige vrouw, Constance Pineault. Wanneer ze bij haar thuis gaan kijken blijkt Constance te zijn vermoord. De vrouw is één van de vijf meisjes van de Ouellet-vijfling, een identieke natuurlijke vijfling die wereldberoemd is geworden en gebruikt is voor veel commerciële projecten, daarom gebruikte Constance de achternaam van haar moeder. Gamache staat voor een groot raadsel, heeft de bekendheid van Constance iets te maken met haar dood, of is er een andere reden waarom zij is vermoord? De hoofdinspecteur start zijn onderzoek in Three Pines, het dorp waar Constance rust en vriendschap gevonden leek te hebben.

Naast de moordzaak houden ook andere zaken Gamache bezig, want hij vermoedt dat er sprake is van corruptie binnen de Sûreté du Québec. In het verleden heeft Gamache al eens eerder afgerekend met corrupte collega’s en superieuren, maar de corruptie lijkt nog niet verdwenen te zijn. Samen met Thérèse Brunel, commissaris bij de Sûreté du Québec en haar man Jérôme probeert hij erachter te komen wie er allemaal betrokken zijn bij de corrupte activiteiten en wat hun plannen zijn. Ze zijn gedreven en willen alle corruptie binnen de Sûreté du Québec tegengaan, ongeacht de macht die de mensen boven hen hebben.

De laatste verhaallijn in het boek draait om Audrey Villeneuve. Het boek start met een fragment over haar autorit door de Ville-Marietunnel. Later wordt zij dood gevonden bij de zuidoever van de Champlainbrug. Haar dood wordt afgedaan als zelfmoord, maar is dit echt het geval?

Licht in de duisternis is geen typische thriller vol actie, maar is eigenlijk een heel spannende roman. Zeker in het tweede deel van het boek weet de schrijfster de spanning in het boek goed op te bouwen, door de verschillende verhaallijnen om en om aan bod te laten komen en gebruik te maken van cliffhangers. Louise Penny heeft een prettige schrijfstijl weet een mooi beeld te schetsen van de excentrieke bewoners van Three Pines, die als hechte community hulp bieden aan Gamache.

Hoofdinspecteur Gamache heeft het zwaar binnen de Sûreté du Québec. Hij is niet meer de gerespecteerd man die hij was binnen de Sûreté en werkt niet meer met zijn trouwe collega Beauvoir. Toch blijft de hoofdinspecteur kalm, neemt weloverwogen beslissingen en komt al beredenerend tot de ontknoping van de zaken, die aan het eind van het boek samenkomen.

De vijfling in het boek is geïnspireerd op de Dionne-vijfling, de eerste identieke natuurlijke vijfling die hun kindertijd overleefden. Ze werden in 1934 geboren in Corbeil, een dorp in Ontario, Canada. De ouders van de vijfling werden uit hun ouderlijke macht ontheven en de voogdij lag bij de regering van Ontario, die vervolgens miljoenen verdient hebben aan de zusjes als een toeristische attractie. Een vergelijkbare situatie wordt geschetst bij de Ouellet-vijfling. Door de grote aandacht voor de vijfling gedurende hun jeugd leven de vrouwen wanneer zij volwassen zijn bewust een teruggetrokken bestaan.

Licht in de duisternis is een spannend boek dat heerlijk wegleest en kleurrijk wordt door de excentrieke inwoners van Three Pines. Het zou mooi zijn als meer boeken van de Gamache-serie van Louise Penny vertaald worden, zodat we in Nederland nog meer kunnen genieten van hoofdinspecteur Gamache en de schrijverskwaliteiten van Louise Penny!

Licht in de duisternis

1  2  3  4  5

Quebec is in de greep van een meedogenloze winter en ook inspecteur Armand Gamache maakt ijzige tijden door. De beste agenten van de afdeling Moordzaken zijn vervangen, zijn vertrouwelingen werden overgeplaatst en vijanden werken aan zijn val. Wanneer Gamache van een mysterieuze zaak in het dorp Three Pines hoort, raakt hij gefascineerd: een vrouw die ooit een van de beroemdste mensen ter wereld was, is verdwenen. Terwijl hij de vermissing onderzoekt, wordt Gamache tegelijkertijd in een web van moord, leugens en onvoorstelbare corruptie in het hart van Quebec getrokken. Deze zaak, zijn meest uitdagende en persoonlijke ooit, bedreigt de reputatie van de Sûreté en de levens van zijn geliefden en hemzelf.