Recensie: De obsessie RECENSIE

Noami doet vlak voor haar twaalfde verjaardag een vreselijke ontdekking als ze op een nacht nieuwsgierig haar strenge vrome vader het bos in volgt. Ze bevrijdt die nacht een jong meisje uit een kelder vol bloed en lugubere foto's van eerdere slachtoffers en kort daarna wordt haar vader opgepakt. Hij blijkt meer dan twintig moorden en verkrachtingen op zijn naam te hebben. Zijn verhaal wordt beschreven en verfilmd. Noami wordt de rest van haar jeugd achtervolgt door de faam van haar beruchte vader.

Achttien jaar later koopt Naomi impulsief, na flink wat rondzwervingen, een vervallen huis op een prachtige klif bij een klein dorpje aan de andere kant van het land. Ze is gesteld op haar privacy en rust maar al snel blijkt de vriendelijke bevolking van het stadje niets liever te willen dan haar op te nemen in hun midden. Vooral de knappe garagehouder Xander Keaton is vastbesloten om Naomi niet met rust te laten. Maar al gauw blijkt Noami's verleden haar te achtervolgen...

Wees niet bang. Ik heb niet zojuist lopen rondstrooien met spoilers. De ontdekking van Noami wordt zowel op de achterflap en in het eerste hoofdstuk meteen uit de doeken gedaan. Dit maakt uiteraard ook dat je als lezer direct in een gruwelijk en spannend verhaal zit. Nora Robers is een van 's werelds meest geliefde romanschrijvers en in De Obsessie heeft ze de perfectie combinatie van elementen gevonden om er een super spannende roman van te maken die je tot het einde boeit. Op het moment dat de rust verstoord wordt in het kleine stadje is in mijn ogen direct iedereen verdacht en lees ik kritisch mee met het verhaal. De personages zijn sympathiek – en soms des te verdachter – en de worstelingen van Noami met haar verleden zijn dusdanig beschreven dat je haar pijn en angst soms kan voelen. De hond Tag heeft in ieder geval mijn hart gestolen en is wat mij betreft de held van het verhaal.

Nora Robert heeft al tientallen romans op haar naam staan en schrijft ook onder het alias J.D. Robb spannende crimes. Haar romans zijn romantisch, bevatten magie en de liefde staat vaak centraal. Haar verschillende schrijfstijlen en combinaties ervan sieren haar werk. Nora Roberts heeft een vlotte schrijfstijl waar je als lezer als het ware doorheen zeilt en ik kan niet anders zeggen dan dat ze met De Obsessie zichzelf weer eens heeft overtroffen. Super spannend maar ook hartverwarmend met op de achtergrond een charmant huis in een prachtige omgeving. Ik las het boek in één dag uit.

De obsessie

1  2  3  4  5

Naomi verloor haar onschuld op de avond dat ze haar vader het bos in volgde. Toen ze het meisje bevrijdde dat ondergronds gevangenzat, onthulde ze de gruwelen die haar vader beging en maakte ze hem voor altijd berucht. Sindsdien torst ze de daden van Thomas David Bowes met zich mee. Nu is Naomi een succesvol fotografe en heeft ze een plek gevonden waar ze zich thuis voelt. Het is een groot oud huis dat opgeknapt moet worden, duizenden kilometers van iedereen die ze ooit heeft gekend. Naomi zocht eenzaamheid, maar de vriendelijke inwoners van Sunrise Cove betrekken haar telkens bij hun gemeenschap - vooral de resolute Xander Keaton. Naomi merkt dat haar verdedigingslinie afbrokkelt en diep in haar hart heeft ze altijd verlangd naar menselijk contact. Maar de ervaring leert: haar verleden is nooit verder weg dan een nachtmerrie.