Recensie: De violiste RECENSIE

Het gaat de beroemde violiste Amber Kaufmann voor de wind, tot een zwerver bij toeval het lichaam van de al jaren vermiste conservatoriumstudente Lena Miller vindt. Ambers man en manager Kurt – destijds Lena’s vioolleraar die wegens gebrek aan bewijs werd vrijgesproken als hoofdverdachte – wordt vrijwel direct opgepakt, waarna Ambers perfecte leventje en carrière als een kaartenhuis in elkaar storten. Concerten, platencontracten en andere plannen worden gecanceld, ze wordt gestalkt door paparazzi en nog erger: ze begint niet alleen aan de onschuld van haar eigen man te twijfelen, maar ook aan haar levensstijl: nu haar man achter de tralies zit wordt pijnlijk duidelijk hoe afhankelijk ze van hem is geworden. Gesteund door chauffeur en assistent Tommy Smith probeert ze op de been te blijven. Als oud-rechercheur Luke O’Connor contact met haar opneemt, besluit Amber hem te helpen de zaak voor eens en altijd op te lossen om de regie op haar leven terug te krijgen.

De violiste is alweer de vijfde thriller van Patricia Snel, wat mij betreft haar beste boek tot nu toe. Amber is een gelaagd en interessant personage en het mysterie rondom de vermiste Lena is intrigerend tot het eind. Het verhaal wisselt tussen het heden en verleden en wordt beschreven vanuit het perspectief van zowel Amber als rechercheur O’Connor, waardoor je als lezer stukje bij beetje meer over Lena en de verdwijningszaak te weten komt, en ook Ambers perfectionisme en overgave aan de muziek worden geloofwaardig neergezet.

Hoewel De violiste wordt omschreven als een pageturner volgens de quote op het omslag, laat dit boek zich naar mijn mening beter omschrijven als een spannende roman. Het verteltempo is – zeker in de eerste hoofdstukken – vrij langzaam. Bloedstollend spannend wordt het verhaal daardoor niet, maar het zit wel goed in elkaar en heeft een aantal verrassende wendingen – maar ook een aantal voorspelbare. Hier en daar liggen bepaalde verdachtmakingen er iets te dik bovenop of wordt onnodig een spannend moment gecreëerd dat verder nergens toe leidt en daardoor enigszins gekunsteld overkomt. Maar het belangrijkste: de ontknoping rondom de dood van Lena is absoluut verrassend en laat je niet zomaar los. Met De violiste heeft Patricia Snel een goed uitgewerkt en prettig geschreven verhaal neergezet dat boeit tot het eind.

De violiste

1  2  3  4  5

Bestsellerauteur Patricia Snel groeide op in Gouda en studeerde Italiaanse taal- en letterkunde en kunstgeschiedenis in Leiden. Eerder verschenen van haar de succesvolle thrillers Verblind, De intrigant, De expat en De jacht.