Recensie: Henry! RECENSIE

Henry! gaat over Nederland in de jaren zestig. De welvaart is in de laatste jaren enorm gegroeid. Twintiger Henry Imholz zegt zijn baan als dagbladverslaggever op. Hij besluit zelf een tijdschrift op te zetten, dit tijdschrift geeft hij dan ook zijn eigen naam. Henry is de zoon van een steenrijke ondernemer. Het tijdschrift dat Henry opzet bevat flitsende reportages, een societyrubriek, advertenties voor sterke drank, automerken en spraakmakende interviews. Het blad wordt zeer populair. Maar wanneer Henry in zijn privéleven in de problemen komt, lijkt ook zijn tijdschrift het einde te bereiken. Henry! gaat over de romantische, maar grillige hoogtijdagen van de Nederlandse tijdschriftenindustrie, van eind jaren vijftig tot begin jaren tachtig van de twintigste eeuw.

Dit boek las ontzettend prettig. Op een hedendaagse manier wordt de tijdschriftenwereld van de jaren zestig beschreven. Dit boek is een voorbeeld over hoe werk en het persoonlijke leven door elkaar kunnen lopen. Persoonlijke problemen zorgen snel voor problemen op het werkveld. Thomas van Aalten zorgt voor een goede afwisseling van dialogen, brieven en informatie over het tijdschrift. Men krijgt inzicht in de tijdschriften wereld van jaren terug. De schrijfstijl van Van Aalten is humoristisch, sfeervol en scherp.

Het verhaal zou je ook gemakkelijk naar het heden kunnen verplaatsen. Vervang de tijdschriften- en televisiewereld door iets moderners en maak het boek daarmee nog vele maten realistischer.

Verder ontbreekt psychologische diepgang in het verhaal. De (hoofd)personages hebben niet veel diepgang. Ook de liefdesrelaties die Harry Imolz aangaat lijken zo dusdanig ver op de achtergrond te treden dat het er eigenlijk niet meer toe doet. Dit is ontzettend jammer, gezien de psychologische diepgang met name in dit verhaal voor meer waarheid zou kunnen zorgen.

Tot slot zie ik dit boek sneller verfilmd worden dan een literaire prijs winnen. Henry! is naar mijn mening ‘typisch Nederlands’. De roots van de Nederlandse tijdschriftenwereld wordt er dan ook in besproken. Kortom, dit boek leest makkelijk en is aan te raden voor jong en oud! Zoek je diepgang of een verhaal dat psychologisch niet vlak is? Dan zou ik dit boek in eerste instantie afraden.

Henry !

1  2  3  4  5

Nederland, begin jaren zestig. De welvaart groeit en twintiger Henry Imholz, wereldburger en zoon van een steenrijke ondernemer, voelt dat haarfijn aan. Na een baantje als dagbladverslaggever besluit Henry zijn eigen tijdschrift op te zetten - en hij geeft het zijn eigen naam. Henry! bevat flitsende reportages, een societyrubriek, spraakmakende interviews en advertenties voor sterke drank en automerken. De lezers verslinden het blad. Als eind jaren zestig het optimisme in Nederland plaatsmaakt voor maatschappelijke onrust, lijkt Henry zijn doelgroep uit het oog te verliezen. Een drama uit het privéleven van Henry brengt bovendien het voortbestaan van zijn tijdschrift in gevaar. Henry! is een meeslepende roman over de even romantische als grillige hoogtijdagen van de Nederlandse tijdschriftenindustrie, van eind jaren vijftig tot begin jaren tachtig van de twintigste eeuw.