Recensie: De avonturen van Alice RECENSIE

Deze uitgave van Lewis Carroll “De Avonturen van Alice”, bevat twee boeken.

Het eerste boek “Alice's Adventures in Wonderland” (vaak afgekort tot Alice in Wonderland), werd in 1865 door Lewis Carroll als kinderboek geschreven.

Lewis Carroll is het pseudoniem van de Britse wiskundige Charles Lutwidge Dodgson. Dodgson is nooit getrouwd, maar hij was wel dol op kinderen en trok vaak op met de kinderen van zijn beste vriend professor klassieke talen Henry George Liddell. Tijdens een roeitochtje in 1862 vertelde hij de drie meisjes een spannend verhaal en later heeft hij hierop aandringen van één van de meisjes: Alice Liddell, een boek van gemaakt.

Het oorspronkelijke boek werd voorzien van gedetailleerde gravures, gemaakt door illustrator John Tenniel, die destijds al heel bekend was. In deze nieuwe uitgave heeft illustrator Mervyn Peake de tekeningen voor zijn rekening genomen, maar deze geheel in de oude stijl van Tenniel gehouden. De vertaling is gedaan door Nicolaas Matsier en de toon sluit prachtig aan bij het oorspronkelijke werk van Carroll. Het is eigentijds, licht en speels, maar de parodieën die Carroll erin verwerkt heeft zijn helemaal behouden en dus is de hele essentie van de oorspronkelijke boeken heel goed weergegeven.

Alice zit aan de oever van een meertje samen met haar oudere zus, die een erg saai boek aan het lezen is. Alice voelt zich slaperig worden, maar ze schrikt wakker en is heel nieuwsgierig, wanneer er een pratend wit konijn langs rent. Het konijn heeft een groot zakhorloge en roept steeds ‘te laat…te laat...”  Alice volgt het tot in een konijnenhol. Na een lange val blijkt ze zich in de vreemde wereld Wonderland te bevinden. Alles is anders dan normaal en alles verandert ook steeds. Alice raakt er zelf helemaal van in de war. Op haar tocht door Wonderland komt ze vele merkwaardige figuren tegen, zoals de Cheshire Cat, de Hatter, de Maartse Haas en de wrede Hartenkoningin, personages met wie ze verwarrende gesprekken heeft. De logica verdwijnt langzaam maar zeker en als op het eind een rechtszaak bij de rode Hartenkoningin in chaos en oproer uitmondt, vlucht Alice weg, om uiteindelijk wakker te worden onder de boom, naast haar zuster en dan blijkt alles een droom geweest te zijn.

Het centrale thema in Lewis Carroll’s “Alice in Wonderland” is dat alles in het leven constant verandert en als je maar rustig blijft en logisch nadenkt, je niet in verwarring ten onder gaat. Voor een wiskundige als Dodgson is logisch denken natuurlijk een vereiste, maar hij schakelt dus zeker zijn fantasie ook niet uit. Je kunt de scheidingslijn tussen zin en onzin heus wel zien, als je logisch blijft denken!

Lewis Carrolls schrijfstijl was prachtig, met mooie lange samengestelde zinnen en wonderlijk modern voor de tijd waarin het geschreven is: het nogal strikt correcte Engels Victoriaanse tijdperk. Lewis Carroll maakte gebruik van leuke woordspelingen en traditionele bekende Engelse gedichten en liedjes uit die tijd, werden door hem herschreven, zodat ze precies het tegenovergestelde uitdrukten. Kleine kinderen zullen dit niet begrijpen, maar volwassenen juist weer wel en daarom is het boek van Lewis Carroll ook tegenwoordig nog altijd zo’n succes ook bij volwassenen.

Zowel de tekst als de tekeningen bevatten, nog afgezien van de parodieën, talloze verwijzingen naar andere literatuur en kunst. De afbeelding van de Hertogin bijvoorbeeld is gebaseerd op een toentertijd beroemd schilderij. Het door de Hartenkoningin om de haverklap geuite "Off with his head" verwijst naar William Shakespeares toneelstuk “Henry the Sixth".

Het vervolg op Alice in Wonderland werd in 1871 geschreven: Through the Looking-Glass, and What Alice Found There of “De Avonturen van Alice achter De Spiegel”.

Het verhaal speelt zich 6 maanden later af. Alice is met twee kleine poesjes aan het spelen, een witte en een zwarte, als ze ineens een rare weerspiegeling in de spiegel op de schoorsteenmantel ziet. Ze besluit het te onderzoeken en ineens kan ze door de spiegel heen stappen en komt ze weer terecht in een deel van Wonderland. Ze ziet allerlei spiegelfiguren zoals de Witte en de Zwarte koningin; Tweedledee en Tweedledum; het eihoofd Humpty Dumpty. Het koninkrijk is opgezet als een groot schaakbord om de strijd tussen de Witte en de Zwarte koningin te laten zien en zelfs de bloemen kunnen praten.

Ook in dit verhaal heeft Lewis Carroll weer prachtige woordspelingen. Zo vraagt Alice zich af, waarom je aan één woord zoveel verschillende betekenissen kunt geven en Humpty Dumpty antwoordt dan ook dat een woord dat hij gebruikt ook betekent wat hij zelf wil dat het betekent. De verteller staat boven de personages en weer weet logica Alice op het rechte pad te houden.

Ook nu blijkt het weer een droom te zijn. De witte en zwarte poesjes stonden voor de Witte en Zwarte koninginnen en het gedicht op het einde, dat als epiloog dient, maakt de lezer duidelijk dat heel het leven als een droom is.

De Avonturen van Alice” is talloze malen herdrukt en uitgegeven en ook heel vaak verfilmd, maar deze uitgave staat dicht bij het origineel en het is daarom heel leuk om het wederom te lezen.

De avonturen van Alice in Wonderland & Achter de spiegel en wat Alice daar aantrof

1  2  3  4  5

Geen situatie is magischer dan het moment waarop je met Alice door een konijnenhol tuimelt en dwars door een spiegel gaat. In de werelden waar Alice in terechtkomt buitelen ontmoetingen met vreemde figuren en fabeldieren over elkaar heen. De grens tussen fantasie en werkelijkheid is verdwenen. Alice, het Witte Konijn, de Maartse Haas en alle andere Wonderlandbewoners, ze zijn niet alleen onze vrienden geworden, maar ook al bijna 150 jaar onderdeel van onze literaire erfenis. Een prachtig klein gebonden boek om je hele leven lang steeds opnieuw te lezen.