Recensie: Mindfulness en andere moderne ongemakken RECENSIE

Mindfulness en andere moderne ongemakken is een boekje vol met eenvoudige, filosofische tekeningen over Os en Jo, een kat en een haas. Os en Jo zijn te volgen op onder andere Facebook en Twitter. Dit boek is niet hun papieren debuut: ze kwamen ook al voor in prentenboek Drop. Onder elke tekening van het duo staat één zin. Met het gebruik van zo weinig woorden moeten de woorden die je wél gebruikt, gelijk helemaal de lading dekken en zeer treffend zijn. Dat lukt Sylvia van Ommen heel erg goed! Os en Jo steken de draak met – de titel zegt het al – mindfulness, maar ook met gezond eten, duurzaamheid, sporten, social media en smartphones, en allerlei kleine dagelijkse dingetjes en ergernissen.

Niet alle tekeningen en teksten zijn even sterk, maar verreweg de meesten toveren zeker een glimlach op je gezicht. Soms uit pure herkenbaarheid hetgeen echt de kracht is van dit boekje, en soms omdat ze ronduit grappig zijn. Het is niet echt zinvol om quotes uit het boekje te gebruiken hier, omdat de teksten en de tekeningen echt één geheel zijn en niet tot hun recht komen zonder elkaar. Maar vooruit, ééntje dan: “Weet je wat nog eens energie-efficiënt zou zijn? Je telefoon opladen met calorieën die je te veel eet.” Oké, echt de allerlaatste dan, zich afspelend in een museum: “Zou er weleens per ongeluk iets verkeerd om hangen?” Een mooi woord uit dit boekje vond ik “Instagrambos”. Dat je dus in real life een plaatje voor je ziet dat je eigenlijk alleen maar kent van foto’s van Instagram.

Mindfulness en andere moderne ongemakken is mooi vormgegeven, met een stevige cover en wat dikker papier. Dat maakt het ook heel geschikt om cadeau te geven. Eerlijk gezegd vind ik de tekeningen en teksten eerder geschikt voor een scheurkalender dan voor een boek, omdat je er met een kwartiertje al doorheen bent. Het verbaasde me dan ook toen na een rondje Google bleek dat die scheurkalender (nog) niet bestaat. Wie weet in de toekomst?

Mindfulness en andere moderne ongemakken

1  2  3  4  5

Ze hebben een eigen Facebookpagina, een Blogspot,een Twitteraccount en een Vimeokanaal. Kortom, ze zijn helemaal van nu: de onafscheidelijke vrienden
    Os en Jo, die we al kennen uit Sylvia van Ommens eerdere prentenboek Drop.
    Samen beschouwen ze het leven - aan de ontbijttafel, lopend door de lenteregen, maar bij voorkeur hangend op de bank of liggend in het gras.
    De filosofieën van Os en Jo zijn even humoristisch als treffend. Iedereen zal zich (of hij wil of niet)herkennen in de haat-liefdeverhouding van het duo met hun telefoon en computer, hun geweldige uitvluchten om iets niet te hoeven doen waar ze geen zin in hebben, of juist toe te geven aan hun zwakheden,hun bijna burgerlijke, knusse gezelligheid...

• De leukste Perkamentus memes

• De beste sterke vrouwelijke hoofdrollen in een fantasyboek

• 15 herkenbare tweets over het vertrek van Regé-Jean Page uit Bridgerton