Recensie: Littekens RECENSIE

Paul draagt een litteken met zich mee. Het is een herinnering aan de operatie waardoor hij niet meer kan tennissen. En daar heeft hij het behoorlijk moeilijk mee. Daarom fietst hij helemaal naar zijn zus in Frankrijk, om daar zijn vakantie door te brengen. Tijdens zijn fietstocht ontmoet hij de Franse Clara, een teruggetrokken meisje. De ontmoeting blijft in Pauls hoofd rondspoken: waarom is ze zo stil? Wat Paul niet weet, is dat Clara zo haar eigen littekens met zich mee draagt. Ook al zijn deze niet direct zichtbaar. Ze brengt de vakantie bij haar oma door in de hoop tot rust te komen. Als Paul hoort dat monsieur Martin is overleden, een meneer waarbij hij tijdens zijn tocht mocht overnachten, krijgt het verhaal een hele andere wending. De levens van Paul en Clara kruisen elkaar niet alleen, de twee lijken ook meer verbonden dan ze ooit hadden verwacht…

Bij het horen van de naam ‘Anke de Vries’, komt bij mij gelijk jeugdsentiment naar boven. Een van haar boeken, Blauwe plekken, heeft in het verleden veel indruk op mij gemaakt. Nu - 16 jaar later - komt Anke de Vries met een nieuwe jeugdroman: Littekens. Het boek is verschenen als hardcover met een extra omslag, een erg mooie uitgave voor in je boekenkast. Het verhaal speelt zich af in Frankrijk. De Franse sfeer zorgt direct voor een zomers vakantiegevoel, en het boek leest prima weg. Zoals we van de eerdere boeken van De Vries gewend zijn. Wat begint als een roman, gaat al snel over in een spannende thriller met politieverhoren en een heuse zoektocht naar de dader. Iets wat voor mij als een verrassing kwam. Verder heeft het boek mij voor het grootste gedeelte teleurgesteld. Het thrillergedeelte is ietwat ongeloofwaardig. Dat alle puzzelstukjes iets te goed in elkaar passen, vind ik dan ook storend. Hetzelfde geldt voor de vele perspectiefwisselingen. Deze heb ik als onnodig ervaren en op sommige punten zijn ze zelfs verwarrend voor de lezer. Wat mij vooral heeft gestoord is dat Littekens behoorlijk oubollig aandoet. Inclusief de hoofdpersonages die enkele uitspraken doen die niet bij hun leeftijd passen. Dit neemt niet weg dat het verhaal van Paul en Clara zelf wel mooi is omschreven. Littekens van Anke de vries is geschikt voor 13+.

Littekens

1  2  3  4  5

In Frankrijk brengt Clara de vakantie bij haar grootmoeder door - ver van de stad waar iedereen weet wat haar is overkomen. Waar iedereen haar de schuld geeft van wat er gebeurd is.
    Paul is uit Nederland komen fietsen. Hij heeft een moeilijke tijd achter de rug. Tijdens zijn fietstocht brengt hij een nacht door bij monsieur Martin, een oude man die vaker onderdak verschaft aan reizigers. Het is een bijzondere ontmoeting. Maar kort na Pauls vertrek komt monsieur Martin om het leven. Is hij van de trap gevallen of is hij geduwd? En hoe heeft Pauls ontmoeting met Martin te maken met de gruwelijke gebeurtenis waar Clara mee worstelt?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk