Recensie: Het verkeerde pad RECENSIE

Het verkeerde pad is het debuut van schrijfster Rebecca Griffiths. Het is een literaire thriller. In het boek volgen we Sarah. Zij is als tiener elf dagen vast gehouden door een man genaamd John, waarna zij wist te ontsnappen. Een aantal jaren later vlucht Sarah van Londen naar het platteland van Wales. Haar kidnapper komt namelijk op vrije voet… De ondertitel van het boek luidt: “Kun je aan je traumatische verleden ontsnappen?”

Zoals gezegd is het boek een literaire thriller. Het literaire deel komt heel goed naar voren. De schrijfstijl van Rebecca is heel sterk, er is een duidelijke opbouw in het verhaal. Ieder hoofdstuk is vrij kort en je volgt naast Sarah nog een aantal andere karakters. Ieder karakter is haarfijn uitgewerkt, waardoor je het karakter als het ware voor je ziet, bijna ruikt (wat soms lastig is, aangezien sommige karakters niet zo prettig ruiken) en voelt. Ook het landschap van Wales wordt prachtig beschreven.

Sarah is de hoofdpersoon en zij wordt erg sterk neergezet. Als lezer heb je echt te doen met Sarah. Haar ontvoering, haar ontsnapping en haar verdere leven… het lijkt wel alsof alles bij haar tegen zit. Hiermee wekt schrijfster Rebecca al gauw empathie op bij de lezer. Je wilt echt dat Sarah weer tot leven komt en weer dingen gaat beleven en weer kan gaan genieten.

Dit verhaal zou een thriller moeten zijn. Echter, er is in mijn ogen een gebrek aan ‘thrill-momenten’. Het boek telt 388 pagina’s en voor mij werd het boek eigenlijk pas interessant vanaf pagina 200. Hierin zit wat betreft de schrijfstijl van Rebecca haar kracht, maar ook meteen haar valkuil. De karakters en de opbouw worden namelijk zo gedetailleerd uitgewerkt, dat er eigenlijk vrij weinig ruimte is voor vooruitgang in het verhaal. In een groot deel van het boek gebeurt er, wat mij betreft, te weinig. Wel weet Rebecca richting het einde van het boek alle karakters mooi bij elkaar te brengen en worden er enkele plottwisten gecreëerd. De titel van het boek Het verkeerde pad past daarin erg mooi. Als lezer word je daadwerkelijk op het verkeerde pad gezet.

Alhoewel ikzelf dus niet zo enthousiast ben over dit boek (door met name de trage opbouw), denk ik wel dat het de thrillerlovers aan zal spreken. Het verhaal zit heel sterk in elkaar en er wordt door de schrijfster een web geweven van familie, moord en liefde. Fans van literaire thrillers worden hier zeker enthousiast van!

Het verkeerde pad

1  2  3  4  5

De literaire thriller ‘Het verkeerde pad’ zet je telkens op het verkeerde been en blijft tot het einde verrassend! Sarah d’Villez is als tiener jaren geleden elf dagen vastgehouden door een man en wist toen op miraculeuze wijze te ontsnappen. Ze probeerde daarna een leven op te bouwen, maar haar huwelijk valt in duigen en ze komt tijdelijk bij haar moeder te wonen. Nu haar kidnapper op het punt staat om vrijgelaten te worden, zit er voor Sarah slechts één ding op: vluchten uit Londen en onderduiken op het platteland van Wales. Maar zal ze daar veilig zijn?