Recensie: Stockholm Delete RECENSIE

Jens Lapidus is een Zweedse schrijver en van beroep succesvol strafadvocaat die beroepshalve enkele van de meest beruchte misdadigers van Zweden verdedigde. Dankzij zijn beroep heeft hij unieke kennis van het criminele circuit verworven en dat zie je terug in zijn boek. Stockholm Delete is het tweede deel van zijn Stockholm-trilogie en in Zweden zeer succesvol. Het boek is ook als zelfstandig boek te lezen.

Het verhaal start met de vondst van een lichaam in een afgelegen huis op Värmdo, door een bewaker van een beveiligingsbedrijf. Voor de moord op deze persoon wordt een jonge man opgepakt, Benjamin Emanuelsson, die half-bewusteloos in het ziekenhuis ligt. Voor de verdediging vraagt de verdachte naar Emelie Jansson, een pasbenoemde advocate. Ze heeft totaal geen ervaring met strafzaken en ook haar werkgever keurt het af dat ze de opdracht aanneemt. Toch gaat Emelie aan de slag met de zaak, waarbij ze hulp krijgt van Teddy, ex-crimineel en fixer, die probeert op het rechte pad te blijven.

Lange tijd is onbekend wie het slachtoffer is, waardoor het extra moeilijk is de zaak goed te onderzoeken. Veel aanwijzingen lijken in de richting van de vader van Benjamin, Mats Emanuelsson, te leiden. Hij heeft enkele jaren geleden zelfmoord gepleegd en hield zich bezig met gokken, corruptie en maffiapraktijken. Emelie en Teddy belanden in een ingewikkeld onderzoek, waarbij Teddy geconfronteerd wordt met zijn verleden en het ook nog druk heeft met zijn neef Nikola die in de problemen raakt.

Stockholm Delete is een meeslepende thriller. Door wisselende perspectieven beleef je het verhaal vanuit verschillende kanten en word je gegrepen door het boek. Lapidus schakelt steeds tussen verschillende scènes en aan het eind van het boek komen alle verhaallijnen sterk samen. Naast perspectiefwisselingen bevat het boek ook tijdschakelingen tussen het heden en fragmenten van politieverhoren van Mats Emanuelsson in het verleden. De transcripties van de politieverhoren bieden ondersteuning bij het onderzoek van Emelie en Mats.

Het taalgebruik van de personages in sommige fragmenten is behoorlijk grof, maar past bij de straattaal in het harde criminele circuit, waardoor het niet als storend wordt ervaren. Soms worden in het boek de zinnen erg kort gemaakt door het bovenmatige gebruik van dubbele punten, dit kan storend werken bij het lezen.

Met Stockholm Delete heeft Jens Lapidus een spannende thriller geschreven en bewezen dat hij in het rijtje hoort van de betere Scandinavische thrillerschrijvers. Een goed geconstrueerd boek, met aandacht voor psychische achtergronden die het verhaal compleet maken.

Ten slotte eindigt het boek met een cliffhanger, die doet uitzien naar het derde deel van deze trilogie.

Stockholm delete

1  2  3  4  5