Recensie: Wat het hart kan horen RECENSIE

Julia is geboren en getogen in New York en ze houdt van het drukke en sociale leven van de stad. Ze voelt zich in eerste instantie ook totaal niet op haar plek in Kalaw, een klein dorpje in Birma (Myanmar). Toch is er iets aan deze plek dat haar bezig houdt. Ze probeert daar namelijk meer te weten te komen over haar vader Tin Win, die vier jaar geleden plotseling is verdwenen. Een veertig jaar oude liefdesbrief van hem aan een onbekende vrouw heeft Julia op dit spoor gezet. Wie is de man die haar heeft grootgebracht en waarom is hij destijds spoorloos verdwenen?

In een theehuis wordt Julia aangesproken door U Ba, een onbekende man die precies schijnt te weten wie zij is. En nog belangrijker: Hij weet alles over haar vader. Naarmate het verhaal vordert, voelt Julia zich steeds vertrouwder in Kaluw en ontstaat er een bijzondere band tussen haar en de voor haar in eerste instantie nog onbekende U Ba. Wat het hart kan horen…

Zou ik, Julia Win uit New York die in Manhattan elke straat en elke avenue kende, in dit gat van drie straten lang en vier straten breed verkeerd zijn gelopen? Waar waren mijn verstand, mijn richtingsgevoel en mijn zelfredzaamheid, waarmee ik in San Francisco, Parijs en Londen de weg had weten te vinden. Hoe kon ik zo gemakkelijk mijn oriëntatie verliezen. Er bekroop me een gevoel van eenzaamheid en verlorenheid, zoals ik dat in New York nog nooit had ervaren.’

De scène  hierboven beschrijft het gevoel van Julia als zij net in Kalaw is aangekomen. Ze voelt zich totaal niet op haar gemak, maar toch is er iets aan deze plek dat haar aantrekt. Als lezer heb je al snel in de gaten dat er iets speciaals is gebeurd in deze, bijna magische, stad. Dit gevoel weet Jan-Philipp Sendker het hele verhaal lang vast te houden. Hij bouwt een spanning en nieuwsgierigheid op door het gebruik van de juiste fijngevoelige en fascinerende passages. Je hebt het gevoel alsof je als lezer zelf een onderdeel uitmaakt van dit bijzondere verhaal, wat soms zelf iets sprookjesachtig heeft. De wisseling tussen het leven van Julia nu en het verleden van haar vader Tin Win, worden op een prachtige manier beschreven, wat af en toe zeker voor kippenvel momentjes zorgt.

Wat het hart kan horen, is niet zomaar een roman, maar een diep ontroerende liefdesgeschiedenis tussen twee personen die door een tragische gebeurtenis uit elkaar zijn gehaald. Natuurlijk zullen we nog niet teveel verklappen over het verhaal, maar geloof ons als we zeggen dat je dit boek in één adem uitleest. Fans van Nicolas Sparks kunnen de dit boek van Jan-Philipp Sendker zeker aan hun lijstje favorieten toevoegen. En ja, ook dit boek verdient net als de boeken van Nicolas Sparks absoluut een verfilming. Misschien met Zoë Saldana (The Words) als Julia Win in de hoofdrol?

Wat het hart kan horen

1  2  3  4  5

Een diep ontroerende liefdesgeschiedenis, fascinerend, fijngevoelig, en met een zweem van geheimzinnigheid

De jonge New Yorkse advocate Julia Win voelt zich helemaal niet op haar plek in Kalaw, een schilderachtig dorp in de bergen van Birma. Ze probeert daar meer te weten te komen over haar vader Tin Win, die vier jaar eerder plotseling is verdwenen. Een veertig jaar oude liefdesbrief van hem aan een onbekende vrouw heeft Julia op dit spoor gezet.

In een theehuis wordt Julia aangesproken door een man die precies schijnt te weten wie zij is en die begint te vertellen… En naarmate zijn verhaal zich ontvouwt, voelt Julia zich steeds vertrouwder in deze vreemde, bijna magische omgeving.