Recensie: Vallen RECENSIE

De jonge Anne denkt het goed voor elkaar te hebben: Ze heeft een vaste vriend waarmee ze samenwoont in een mooi appartement. Alleen over haar eigen werk is ze soms wat minder tevreden. Ze kan haar ambities er niet helemaal in kwijt en zou weleens wat meer willen dan alleen maar korte stukjes schrijven. Prompt komt dat op haar pad, en hoe! Als ze in vijf minuutjes drie vragen mag stellen aan de leadzanger van de beroemde rockband Road Rage, blijkt ze tot haar eigen verbazing in staat te zijn om diens driejarige zoontje te kalmeren van zijn paniekaanval. Zanger Rory (artiestennaam Roar) aarzelt geen moment en vraagt haar mee op tournee als begeleidster van zoontje Rowland. In ruil daarvoor krijgt Anne de kans een groot en exclusief artikel te schrijven over hoe het er achter de schermen aan toegaat bij Road Rage. Ian, de vriend van Anne, vindt dit een bizar en extreem slecht plan. Toch pakt Anne haar kans en vertrekt voor drie weken naar Amerika.

Behalve een échte reis, maakt Anne in Vallen ook een soort innerlijke reis. Door de verandering van omgeving gaat ze anders tegen dingen en vooral tegen mensen aankijken. Zo twijfelt ze ineens of Ian wel is wie hij lijkt te zijn. Houdt hij wel echt van haar? En ook haar vriendschap met goede vriendin Maxine komt in een heel ander daglicht te staan. Anne sluit nieuwe vriendschappen met mensen met wie ze nooit had verwacht vrienden te zullen worden. Zoontje Rowie steelt haar hart, en gaandeweg geldt dat ook meer en meer voor zijn vader… Maar de brave, nette, Anne zou toch nooit iets kunnen opbouwen met de ruige, chaotische maar zéér charismatische zanger van een rockband?

De verwachtingen waren na de Q-serie hooggespannen toen er een nieuw boek verscheen van schrijfster Jackie van Laren. Maar met Vallen maakt ze die verwachtingen meer dan waar! Ook in dit boek wordt weer duidelijk dat de schrijfster veel kennis én passie heeft als het om muziek gaat. Ze beschrijft het hele wereldje en de personages met zóveel oog voor detail zodat je het ervaart alsof je hoogstpersoonlijk in de tourbus zit en onderdeel uitmaakt van de entourage van Road Rage.

De grote vraag in dit verhaal is eigenlijk of Anne thuishoort in een strak georganiseerd keurig leventje met bijbehorende Ian, of dat ze beter past in een creatief en passioneel bestaan met Rory. Kan Anne haar strakke regels en opvoeding van zich afschudden, of is dat juist wél wie ze echt is? Het verschil tussen de achtergrond van Anne en die van Rory zie je bijvoorbeeld in hun taalgebruik steeds terug, maar naarmate het verhaal vordert merk je ook dat het tweetal meer op elkaar lijkt dan gedacht.

Vooroordelen over het leven van een rockband worden in dit boek zowel bekrachtigd als ontkracht, en ook wordt duidelijk dat de pers soms wel heel erg ver van de waarheid af zit. Het is een boeiende wereld om eens een blik in te werpen, en het verhaal sleept je zó mee dat er van even stoppen met lezen absoluut geen sprake kan zijn. Dit is echt zo’n boek waar je totaal in opgaat en wat je in één ruk uitleest.

Vallen

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

De jonge journaliste Anne Miller werkt voor een blad dat op de rand van de schandaaljournalistiek balanceert en is verloofd met de keurige, kreukvrije Ian. Tijdens een interview met Rory Maquary, leadzanger van een wereldberoemde rockband, gelauwerd acteur en beruchte Hollywood Bad Boy, blijkt Anne een onverwachte connectie te hebben met zijn driejarige zoontje.
    Het jongetje heeft het moeilijk sinds zijn moeder met de noorderzon vertrok en kan wel wat extra aandacht gebruiken. In een opwelling doet Rory Anne een aanbod dat ze niet kan weigeren: als ze drie weken meegaat met de Amerikaanse tournee van zijn band en op zijn zoontje past, mag ze een exclusief diepteartikel over de band schrijven. Anne pakt zonder aarzelen haar tas en gaat. Ze houdt zichzelf voor dat ze het doet voor haar carrière en voor het kind. Maar bijna tegen wil en dank vallen Anne en Rory voor elkaar. De gevolgen zijn niet te overzien.
    Vallen is een roman over de verrassing van echte liefde, die er heel anders kan uitzien dan je ooit had verwacht….