Recensie: De Verleidsters RECENSIE

Historie en fictie smelten perfect samen in dit spannende boek van het Nederlands schrijversechtpaar Marianne en Theo Hoogstraaten. De inspiratie voor dit boek haalden ze uit een krantenartikel uit 2015, waarin losgeld werd geëist voor twee brieven van Michelangelo die jaren eerder ontvreemd waren uit het archief van het Vaticaan. De fantasie van het schrijversechtpaar sloeg op hol na het lezen van dit bericht en een trilogie was geboren. De Verleidsters vormt het tweede deel in de trilogie maar is perfect op zichzelf te lezen. Pas aan het eind werd het mij duidelijk dat er een vervolg was en dat dit boek onderdeel uitmaakte van een boekenreeks. Dat is pas een staaltje sterk auteurschap.

Liefhebbers van Dan Brown kunnen hun hart ophalen bij De Verleidsters, weer vormt het mysterieuze Vaticaan en de tot de verbeelding sprekende stad Rome het decor van het boek. Dat het boek op feiten gebaseerd is maakt dat de nieuwsgierigheid van de lezer geprikkeld wordt, wat is feit en wat is fictie? De auteurs springen door de tijd heen met hoofdstukken die zich afspelen in het jaar 1509 en 2015. Verwarrend is dit allerminst, omdat het wordt aangegeven boven de hoofdstuknummers.

In het jaar 1509 spelen de kunstenaar Michelangelo en de ‘verleidster’ Mirabella de hoofdrol. De verleidsters zijn beroemd en berucht in Rome, het zijn vrouwen van lichte zeden die hun klanten beroven van geld en ander waardevolle spullen. Op een nacht gaat het mis bij Mirabella en ze schiet een onbekend huis in. Het blijkt het huis te zijn van de kunstenaar Michelangelo. Ze wordt zijn huishoudster en minnares maar wordt meegesleept in de perikelen rondom zijn opdracht van de paus. De schilderingen van de Sixtijnse Kapel blijken een geheime boodschap te bevatten en deze geheime boodschap blijkt ruim 500 jaar later voor problemen te zorgen.

De Nederlandse Emilia de Vries is in Rome op vakantie en spreekt af met haar Italiaanse vriend Luigi Farnese. Luigi is rechercheur bij de politie van Vaticaanstad en betrokken bij geheime zaak. Emilia raakt op onvoorziene wijze betrokken bij deze geheime zaak die al snel uitloopt op een bizarre kidnap. Deze gebeurtenissen uit 2015 blijken wortels te hebben in de andere verhaallijn uit 1509 en daarmee maken Marianne en Theo Hoogstraaten een complex met uiterst interessant verhaal.

De Verleidsters laat je op je puntje van je stoel zitten, het boek wegleggen is nagenoeg geen optie. Wetende dat dit verhaal niet 100% fictie is maar gebaseerd is op historische feiten, maakt het nog spannender dan dat het al is. Marianne en Theo Hoogstraaten hebben Dan Brown naar mijn mening weten te evenaren. Spanning, historie, liefde, raadsels en feiten en fictie, De Verleidsters heeft het allemaal en daarom verdiend dit boek 5 hartjes.

De verleidsters

1  2  3  4  5

2015 Er zijn twee brieven van Michelangelo verdwenen uit het geheime Vaticaanse Archief. Nog geen dag later wordt de beheerder van het Geheime Archief op gruwelijke wijze vermoord. Emilia raakt op een bizarre manier bij de zaak betrokken en wordt gegijzeld. Gaat ze het overleven? 1509 Mirabella wordt in nachtelijk Rome gesnapt tijdens het rollen van een beurs. In paniek slaat ze op de vlucht. In het atelier van Michelangelo vindt ze een schuilplaats. Waarom moet Mirabella per se van Michelangelo in het Vaticaan een paar schilderingen bekijken. En wat heeft dit te maken met de beruchte Borgia-paus Alexander VI?