Recensie: De test RECENSIE

De Zweedse Nationale Recherche komt voor een grote uitdaging te staan als het lichaam van een Zweedse realityster wordt gevonden in een schoolgebouw. Als deze verband blijkt te houden met de dood van een andere realityster een aantal dagen geleden staan alle leden van het team op scherp. Wie is deze man en wat is het doel van deze moorden? Hoe dichterbij ze lijken te komen hoe sneller de moorden zich opvolgen. In dit kat en muis spel besluit Sebastian Bergman de strijd met de dader aan te gaan en daagt hem uit. Is het risico dat hiermee nam te groot?

Sebastian Bergman is de psycholoog die het team adviseert en sinds kort weet hij dat hij de vader is van Vanja. Vanja is een zeer gewaardeerd lid van de Nationale Recherche. Haar hele leven staat overhoop sinds ze weet dat niet Valdemar maar Sebastian haar vader is. Naast de zoektocht naar de moordenaar is ze ook vooral op zoek naar wat ze wil met haar leven. Torkel neemt de leiding van het team op zich. Privé voelt hij zich eenzaam en is hij op zoek naar liefde. Totdat hij zijn oude liefde Lise Lotte tegenkomt. Maar wat vindt Ursula, de onderzoekster van het team hiervan? Jarenlang hadden Torkel en zij en een affaire, maar Ursula was er altijd heel duidelijk over dat het niet meer dan dat was. Billy is net getrouwd maar lijkt niet gelukkig. Hij draagt een geheim met zich mee en hij heeft geen idee wat hij hiermee moet doen.

De test van Hjorth Rosenfeldt is alweer het vijfde boek in de Sebastian Bergman serie. Met dit boek bewijst dit schrijversduo dat hun samenwerking nog steeds zijn vruchten afwerpt. Het boek maakt nieuwsgierig naar de eerdere boeken van dit duo maar is ook goed te lezen zonder de voorinformatie van de eerdere boeken. Ook hebben de heren meerdere scenario’s geschreven zoals Wallander en de tv-serie over Sebastian Bergman.

In De test wordt het verhaal steeds wisselend uit de perspectieven van de verschillende leden van het team en de moordenaar verteld. Dit maakt het dat je als lezer een goed beeld hebt van de verschillende karakters en nieuwsgierig wordt naar het vervolg op De test. De moordzaak wordt wel opgelost wat weer een bevredigend gevoel geeft. Een goede combinatie voor een succesvolle serie. Het verhaal is van het begin tot het einde superspannend. Als lezer zit je op het puntje van je stoel en vlieg je door de bladzijdes heen. Ondanks de dikte van het boek is het einde zo bereikt en moet je als lezer weer afscheid nemen van de spanning en het team van de Nationale Recherche. Dit alles bij elkaar maakt De test een must-read voor liefhebbers van Scandinavische thrillers.

De test

1  2  3  4  5

Van de makers van The Bridge

ZET JE LEVEN OP HET SPEL

In een verlaten schoolgebouw wordt het lichaam van een Zweedse televisieberoemdheid gevonden. Hij is vastgebonden op een stoel in een hoek van het klaslokaal, op zijn rug zit een lijst met vragen vastgeniet, en hij is door het hoofd geschoten.
    Het is het begin van een reeks moorden op mediapersoonlijkheden, die hun gebrek aan kennis met de dood moeten bekopen. In een gewaagd interview fulmineert de nog onbekende moordenaar tegen de onnozelheid in de media. Gerechtspsycholoog Sebastian Bergman daagt hem daarom op zijn beurt uit tot een intellectuele krachtmeting. Een krachtmeting waarmee hij zijn leven op het spel zet.