Recensie: Uit het oog RECENSIE

In "Op eigen benen" probeerde Bailey Flanigan haar droom te verwezenlijken. In het tweede deel van Karen Kingsbury’s serie is het zover: Bailey staat op Broadway! Als ze verhuist naar New York voor haar rol in de musical Hairspray laat ze Cody Coleman verward achter, de man met wie een relatie stukliep, maar die ze maar niet uit haar hoofd kan krijgen.

Ook Cody denkt nog steeds aan haar terwijl hij als coach een verdeeld honkbalteam dichter bij elkaar probeert te brengen. En dan is er ook nog Cheyenne; sinds ze een ongeluk kreeg op weg naar de training zit Cody gekluisterd aan haar bed. Bailey denkt dat Cody verliefd op haar is, maar zelf heeft ze ook haar handen vol aan de liefde: een knappe acteur uit haar eerste film, en haar liefde voor God.

Uit het oog is het tweede deel uit een serie van vele vervolgseries. Karen Kingsbury schreef meerdere vervolgseries over de familie Baxter en het verhaal van Bailey Flanigan is er een van. De actrice en musicalster leerden we al kennen in eerdere boeken zoals de serie Het witte doek, waar ze verliefd werd op Cody en musicals. Toen vond Kingsbury dat het tijd werd voor een eigen serie voor Bailey en daar zijn we natuurlijk blij mee!

De Bailey Flanigan-serie is prima te lezen zonder de eerdere delen te kennen waarin ze opgroeit, omdat kleine beetjes achtergrond over familierelaties worden herhaald. Enkele belangrijke details uit het vorige deel worden tussendoor herhaald, al gaat het vooral verder na het vorige deel. Bailey wil nog steeds musicalster worden en nu zien we hoe het eraan toegaat in de business.

En het blijkt een harde business te zijn. Bailey kan de dansers moeilijk bijhouden en begint te vermoeden dat ze vooral is aangenomen vanwege haar rol in de film Ontsloten. De hele verhaallijn rondom Bailey volg je op de voet: ze is een sympathiek personage dat het beste uit haar daden wil halen, maar daarbij de tegenslagen van de harde wereld tegenkomt. Een groot verdriet komt onverwachts en maakt dat je extra met haar verhaal meeleeft.

Maar het is niet alleen maar tegenslag in Uit het oog, want er is ook liefde. Een zeer romantische acteur genaamd Brandon Paul zorgt voor enkele zwijmelmomenten die zo in een vrouwenfilm zouden passen. Brandon lijkt de perfecte match voor Bailey sinds hij zelfs dankzij haar zijn leven is gaan wijden aan het christelijk geloof. Maar God heeft eerst nog andere plannen voor Bailey en de vraag is of ze weet wat haar te doen staat. Uit het oog bevat enkele Bijbelteksten en laat mensen met het christelijk geloof zien welke steun het hun biedt om te bidden.

Uit het oog is dus een christelijke roman die zonder het vorige deel wat lastiger te lezen is, maar wel als losstaande serie gezien kan worden. Op die manier heb je mogelijk wel meer interesse voor Bailey en eigenlijk iets minder voor de rest van de familie Baxter. De verhaallijn van Cody komt wat langzaam op gang, maar werkt in ieder geval nog beter dan het verhaal van Ashley Baxter Blake. Ze heeft te kampen met de ziekte van haar man Landon, maar haar verhaallijn wordt te weinig verweven met die van Bailey en Cody om echt belangrijk te voelen. Die passages komen daardoor vaak wat abrupt tussendoor en uiteindelijk weet je nog niet precies waar het heen gaat.

Nog een idee voor een volgende Baxter-serie misschien? Het liefste zie je namelijk toch Bailey stralen, wat ze zeker doet in haar avontuur dat nog lang niet afgelopen is.

Uit het oog

1  2  3  4  5

'Uit het oog' van Karen Kingsbury is het vervolg op 'Op eigen benen' en het tweede deel in de serie over Bailey Flanigan.

Bailey komt steeds dichter in de buurt van haar droom om een professionele actrice en danseres te worden in New York, terwijl Cody geniet van het coachen van een klein honkbalschoolteam. Maar geen van beiden voelt zich gelukkig zonder de kans om hun dromen met elkaar te delen. Dan worden Bailey en Cody worden geconfronteerd met groot verdriet. Kunnen ze elkaar de troost bieden die ze nodig hebben?

Deze serie over Bailey Flanigan volgt op de serie 'Het witte doek'. Ook in deze serie kun je verder lezen over je favoriete personages uit de eerdere romans over de familie Baxter.