Recensie: Highland Hall 3 - Toevluchtsoord RECENSIE

In Toevluchtsoord maken we kennis met de derde hoofdpersoon uit de Highland Hall-serie: Penny Ramsey. Als je de eerdere delen uit deze serie hebt gelezen, ben je Penny al eens eerder tegengekomen als het jongere zusje van Kate uit De debutante, het tweede deel van de serie. In dit nieuwe boek is Kate in verwachting van haar eerste kind en verhuist Penny naar Londen om haar zus te helpen met de pleegkinderen waar Kate en haar man voor zorgen.

Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog. Het leven in Londen wordt steeds moeilijker door de bombardementen. Penny en haar familie besluiten om veiligheid te zoeken en te verhuizen naar Highland Hall waar ze met open armen door hun familie verwelkomd worden. Als Penny niet druk is met de zorg van de kinderen en haar zus, schrijft ze brieven naar Alex Goodwin. Ze heeft Alex leren kennen vlak voordat ze naar Highland Hall vertrokken. Alex is een vriend van de familie en vliegt als piloot aan het front. Penny maakt zich zorgen om Alex en als ze niets meer van hem hoort worden haar zorgen alleen maar groter.

Het sterke van deze serie is dat het niet alleen over Penny en haar familie gaat, maar ook over de bedienden. Lydia en haar zus Helen werken voor de familie. Ondanks dat ze bedienden zijn zorgt de familie goed voor ze. Lydia en haar zus moeten hard werken, maar daartegenover staat dat Helen als alleenstaande moeder haar driejarig dochtertje bij zich mag houden, wat erg ongebruikelijk was in die tijd. Het mooie in dit verhaal is dat niet alleen Penny verliefd wordt, maar ook Lydia wordt verliefd en dat brengt hen allebei in een lastige situatie.

Deze beschrijving doet je al snel denken aan Downton Abbey. Het is dan ook geen geheim dat Carrie Turansky een groot fan is van deze razend populaire serie. Dit heeft ze in haar voordeel kunnen gebruiken. Ondanks dat het je als lezer snel aan Downton doet denken, heeft dit boek (net als de andere delen) een geheel eigen karakter en zijn de personages en verhaallijnen uniek. Vooral de afwisseling tussen het leven van Penny en haar familie en dat van de bedienden zorgt voor een fijn effect tijdens het lezen. Het zorgt voor tempo in het verhaal en ondanks dat er niet heel veel spanning in zit, wil je verder lezen om erachter te komen hoe het verder gaat met Penny en Lydia. Er zit dus een element van spanning in, maar wel op een prettig langzame manier die zorgt voor de bekende Downton Abbey-sfeer.

Carrie Turansky schrijft erg prettig. De dialogen lopen vloeiend in elkaar over en lezen makkelijk. Niet alleen door de dialogen maar ook door de gedachtes van de personages leer je ze beter kennen en word je opgenomen in het verhaal. Je waant je al snel in het prachtige kasteel Highland Hall in 1915.

Mocht je denken dat dit boek weinig origineel is, dan zit je er flink naast. Elk boek uit deze serie is origineel, met een bijzonder verhaal en inspirerende personages. Toevluchtsoord is een prachtige afsluiting van de Highland Hall-serie, waarvan de afzonderlijke boeken overigens ook heel goed los van elkaar zijn te lezen.

Highland Hall 3 - Toevluchtsoord

1  2  3  4  5

Voor de liefhebbers van Downton Abbey: 'Toevluchtsoord', het derde deel uit de serie Highland Hall.

Als Penny Ramsey de zelfverzekerde piloot Alex Goodwin ontmoet, voelt ze zich tot hem aangetrokken. Maar is het verstandig haar hart te verliezen aan deze waaghals, die zijn zinnen heeft gezet op het overwinnen van de Duitsers?

Penny, haar zus Kate, en de negen weeskinderen die zij onder hun hoede hebben, zoeken bescherming op Highland Hall als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt. Als Alex ernstig gewond raakt, heeft hij het aan Penny's zorg en enorme toewijding te danken dat hij herstelt. Maar onverwacht komt Penny's leven in gevaar. Is Alex moedig genoeg om haar uit haar benarde situatie te redden?