Recensie: Lynn 3.0 RECENSIE

Het is zomervakantie maar daar kan Lynn helemaal niet van genieten. Joeri, de jongen waar ze knetterverliefd op is, is op vakantie. En nou niet bepaald om de hoek. Dus maakt Lynn zich druk: moet ze nu wel of niet een agenda voor hem kopen? Komt ze niet wanhopig over als ze nog een berichtje stuurt? En denkt hij eigenlijk wel aan haar? Pff, lastig hoor, verliefd zijn. Dan moet Lynn ook nog halsoverkop met haar familie naar een bejaardencamping, omdat de verbouwing van hun woning niet vlekkeloos verloopt. Op de camping is vrij weinig te beleven. Alhoewel… Als Lynn haar klasgenootje Fenna tegenkomt, wordt het opeens een stuk spannender. Zal ze de vakantie zonder Joeri overleven?

Van Anke Kranendonk heb ik niet eerder een boek gelezen. Daarom was ik erg benieuwd naar Lynn 3.0. Het boek is verschenen als mooie hardcover met extra omslag. De cover zelf is alleen ietwat nietszeggend en past niet in het verhaal waarin liefdesverdriet toch wel de boventoon voert.

De woorden die op de omslag staan - zoals ‘verliefdheid’, ‘vriendschap’ en ‘verdriet’ - vatten het geheel dan weer wel goed samen. Deze thema’s komen afwisselend aan bod. Vooral het thema ‘verdriet’ is prima uitgewerkt en wordt beschreven met rake woorden, waarbij je als lezer toch wel even moet slikken: “Ja hoor, donderslagen buiten. Bliksemschichten. Knal maar door het huis, dan is alles voorbij. Sla maar tegen de ruiten, regen, zwiep er maar doorheen. Smijt de ellende maar recht mijn gezicht in. Zon weg, liefde weg, geluk voorbij.”

Anke Kranendonk brengt de leefwereld van jonge meiden prachtig onder woorden, met een lach en een traan maar ook voldoende humor. Dat maakt dan ook dat je verder wil lezen. Lynn is een personage waarin jonge lezeressen zich goed kunnen verplaatsen; ze is een stoer maar doorsnee meisje, ‘the girl next door’. Haar belevenissen als puber zijn herkenbaar en hebben we allemaal een keer meegemaakt: naar een nieuwe school gaan, verliefd worden, liefdesverdriet hebben en je vriendinnen uit de brand proberen te helpen.

Lynn 3.0 leest lekker weg, ook verdient het boek hier en daar wat pluspunten voor originaliteit. De bejaardencamping waar Lynn moet zien te ‘overleven’, is daar een goed voorbeeld van. Maar heeft het geheel mij omvergeblazen? Nee, dat niet. Vooral de verhaallijn van Lynn en Joeri is mooi uitgewerkt, maar het verhaal rondom Fenna en de broers van Lynn boeide mij wat minder. Het leek ook steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen.

Lynn 3.0 is het derde deel in de Lynn-serie. Ook zonder de eerste twee delen gelezen te hebben, is het verhaal prima te volgen. Geschikt voor jonge meiden vanaf 11/12 jaar. Een leuk boek om de zomervakantie mee te beginnen.

Lynn 3.0

1  2  3  4  5

Lynn heeft vakantie - maar het is allesbehalve de zomervakantie waar ze op had gehoopt. Hun huis wordt verbouwd, dus de familie blijft thuis. En haar Grote Liefde, Joeri, is mijlenver weg, ergens waar hij geen bereik heeft met zijn mobiele telefoon.

Wanneer de grote schuifpui die in het huis geplaatst moet worden uit de kraan valt, vluchten Lynn en haar moeder naar een bejaardencamping. Lynn verveelt zich dood. Daar komt verandering in als ze Fenna op straat ziet lopen. Wat doet zij buiten hun dorp? Waarom mag Lynn van haar moeder niet meer met Fenna omgaan? En waarom blijft het zo stil van Joeri's kant?