Recensie: Kookschool d'Amore RECENSIE

'Een verhaal om je vingers bij af te likken', dat is het boek Kookschool d’Amore. In het verhaal volgen we vijf karakters. Het verhaal begint met Luca. Hij is de baas en kok van de kookschool op Sicilië. Mensen kunnen bij hem een culinaire vakantie boeken en vier vrouwen hebben deze reis geboekt. Dit zijn Moll, Tricia, Poppy en Valerie. Zij komen allemaal om verrukkelijke Italiaanse gerechten te leren maken, maar ze komen ook voor iets meer… en deze reis brengt ze ook meer dan zij hadden verwacht.

De cover van het boek spreekt boekdelen. Het straalt een op en top zomergevoel uit: zon, een mooi landschap en een heerlijk gedekte tafel. Als lezer verwacht je daardoor een heerlijk, luchtig boek en dat is ook precies wat je krijgt. Ga je nog op vakantie binnenkort? Stop dit boek dan in je koffer of geniet met dit boek in het regenachtige Nederland van een zomergevoel!

De hoofdpersonen worden mooi uitgewerkt in dit boek. Je leest telkens een soort dagboekvariant van één van de vijf personen, waarin Nicky de lezer meeneemt in de gedachten en gevoelens van Moll, Tricia, Poppy, Valerie of Luca. Deze persoon lijkt als het ware tegen jou te praten en dat maakt dat je als lezer meeleeft en je betrokken voelt bij de personages. Na één of meerdere dagboekpagina’s volg je een deel van de culinaire reis, nog altijd door de ogen van één van de karakters.

Het is erg mooi hoe Nicky zorgt voor diepgang in de karakters. In eerste instantie heb je als lezer een voorkeur, de soort van klik die je voelt (of juist niet voelt) met een karakter. Echter, in de loop van het verhaal weet de auteur ervoor te zorgen dat je eigenlijk ieder personage accepteert en waardeert. In andere boeken, waarin geschreven wordt vanuit meerdere personages, heb ik vaak dat ik sommige verhaallijnen minder vind. In Kookschool d'Amore is dat zeker niet het geval! Ieder personage, iedere verhaallijn is de moeite waard!

De omgeving van het prachtige Sicilië wordt zo gedetailleerd beschreven, dat je bijna vergeet dat je gewoon thuis op de bank zit. Ook de gerechten worden heel uitgebreid beschreven. Het is duidelijk dat Nicky goede research heeft gedaan. Aan het einde van het boek volgen er trouwens ook een paar recepten en dat komt goed uit, want als lezer krijg je lekkere honger van dit boek! Zelf kan je dus meteen aan de slag, om zo te kunnen genieten van de Siciliaanse keuken.

Op de cover staat ook het volgende: 'Een heerlijk zomerboek voor alle fans van Jill Mansell en Santa Montefiore' . Echter, ik zou dit boek zeker niet vergelijken met de boeken van Jill Mansell. Waarom niet? De schrijfstijl en opbouw van auteur Nicky Pellegrino is compleet anders. Het is een meer volwassen schrijfstijl, heeft meer diepgang en daarnaast is het verhaal minder voorspelbaar. Het blijft natuurlijk een chicklit, maar desondanks wordt de lezer toch enkele keren verrast.

Het heerlijke zomergevoel dat je krijgt van dit boek, de luchtige maar gevoelige schrijfstijl en de diepgang van deze karakters maken dat dit boek 5 sterren verdiend!

PS. O ja, wanneer je dit boek hebt gelezen dan ben je waarschijnlijk, net als ik, erg nieuwsgierig geworden. Bestaan er echt kookscholen waar je een culinaire trip kan boeken? Het antwoord: JA! Nicky Pellegrino heeft haar inspiratie van de kookschool Love Sicily. Dankzij dit prachtige boek kan je je bucket list daarom uitbreiden met een bezoekje aan deze kookschool.

Kookschool d'Amore

1  2  3  4  5

'Kookschool d'Amore' is een heerlijk zomerboek voor alle fans van Jill Mansell en Chantal van Gastel.

Luca Amore runt een kookschool op Sicilië. Hij doet niets liever dan mensen wegwijs maken in de heerlijke Italiaanse keuken. Maar de groep die nu aanschuift in zijn kookschool bewijst dat de meester zelf soms ook nog iets bij kan leren over het leven...

Vier vrouwen - een alleenstaande moeder, een ambitieuze advocate, een vrouw op zoek naar zichzelf en een weduwe op zoek naar een nieuwe invulling van haar leven - beginnen de week als vreemden, maar in de hitte van de keuken worden vriendschappen gesmeed die alles zullen
    veranderen.

'Kookschool d'Amore' is opnieuw een heerlijke feelgoodroman van Nicky Pellegrino, die onder andere ook 'Villa Rosa', 'Olijven met oregano' en 'Terug naar Rome' schreef.

• De torens van februari -Tonke Dragt