Recensie: The Last Kingdom RECENSIE

Het verhaal van de serie speelt zich af in de negende eeuw. We zien Engeland, dat toen bestond uit verschillende gebieden met elk een eigen koning. De Engelsen worden aangevallen door de Vikingen. De hoofdpersoon Uhtred wordt meegenomen door de Vikingen nadat zij zijn familie hebben vermoord. Uhtred is dan nog een kleine jongen. Hij wordt slaaf van Earl Ragnar, maar later wordt hij als Earl Ragnar zijn zoon geaccepteerd. Hij ziet Thyra en Ragnar jr. dan ook als zijn broer en zus.

Uhtred groeit op als Viking. Hij wordt verliefd op Brida, ook zij is als kind meegenomen door de Vikingen. Als Uhtred en Brida samen in het bos zijn om de liefde te bedrijven worden Earl Ragnar en zijn hele gezin vermoord door rivaliserende Vikingen. Thyra nemen ze mee. Ragnar jr. is op dat moment niet thuis. Uhtred wil wraak voor de moord op “zijn” familie. Hij wil ook terug naar de plaats waar hij als kind woonde, naar Bebbanburg. Hij heeft daar recht op en niet zijn oom die het fort inpikte. Deze oom wilde Uhtred niet terug kopen van de Vikingen nadat ze hem ontvoerd hadden.

Er worden verhalen vertelt dat Uhtred de familie van Earl Ragnar zou hebben vermoord. Dat heeft hij niet gedaan, maar daardoor kan hij nu niet naar de Vikingen. Hij heeft dan maar één keus en dat is naar de koning gaan. Uhtred belooft de koning éen jaar te dienen en de koning zorgt er dan voor dat hij Bebbanburg terug krijgt. Uhtred leert de Engelsen vechten als Vikingen. Ragnar jr. keert terug en gelooft Uhtred wel. Hij vraagt of Uhtred met hem mee gaat, maar dat kan niet omdat Uhtred de koning heeft beloofd één jaar te blijven. Brida gaat wel met Ragnar jr. mee.

De titel The Last Kingdom staat voor Essex het enige gedeelte van Engeland dat nog niet in handen is van de Vikingen, met aan het hoofd koning Alfred.                                                                                 Uhtred en de koning zijn heel verschillend en dat botst nogal. Uhtred is een heiden (niet-gelovige) terwijl de koning juist heel sterk in God gelooft. Uhtred is het type dat eerst dingen zegt en doet en daarna pas nadenkt. Hij gaat meteen vol in de aanval, terwijl hij eigenlijk eerst zou moeten luisteren. De koning straft Uhtred daarvoor en hij is het daar natuurlijk niet mee eens. Priester Beocca probeert hem op het rechte pad te houden. Uhtred kent Beocca al sinds zijn geboorte.

De Denen die ook Vikingen en Noormannen worden genoemd, worden afgeschilderd als ongelovige wildebrassen. Terwijl ook zij geloven maar dan in meerdere goden. Hun schilden zijn kleurrijk, hun haren lang, ze dragen huiden als kleding en ze hebben tatoeages in hun gezicht. De Denen kunnen niet lezen en schrijven.
De Engelsen worden Saksen genoemd. Zij zijn veel rustiger en minder kleurrijk en geloven in één enkele god. Ze hebben een hekel aan ongelovigen en hebben ook niks met helderzienden. Het gewone volk ziet er arm uit. Alle rijkdom en macht zit bij de koning en de kerk.

Er zijn vooral scenes buiten te zien. Het Engelse landschap is prachtig met bossen, bergen en de grillige kustlijn. De hele serie is een beetje grauw om te zien, alsof er een grijze sluier over heen ligt. Daardoor voel je beter dat het een trieste periode is voor de Engelsen die op het punt staan alles te verliezen.                                                                     De scenes binnen zijn in simpele huisjes, kerken en kastelen. De huizen hadden in de tijd geen ramen, wel gaten in de muren maar geen glas. Ook hier is te zien dat de rijkdom bij de kerk en de koning te vinden is en niet bij het volk.

De kleding is ook heel mooi. De Vikingen dragen huiden en bont, het ziet er levensecht uit. De Engelsen dragen eenvoudige, vooral grijze, kleding. De koning ziet er iets beter uit dan de overige personages, maar niet heel chique.

De aparte muziek is mooi en zorgt voor de juiste sfeer. Het heeft iets mysterieus maar ook iets triests.
De veldslagen zijn grof en er vloeit veel bloed, maar dat hoort er bij in die tijd. Ze gaan eerst met elkaar praten, komen ze er niet uit, dan gaan ze tegenover elkaar staan en wordt er gevochten tot het bittere eind.

De Nederlandse acteur Rutger Hauer speelt ook een rol in deze mooie serie. Hij speelt Ravn, de blinde vader van Earl Ragnar. Het geeft zeker  het leuk om af en toe Nederlandse acteurs te zien in buitenlandse series.

Uhtred worstelt vooral met de vraag of hij een Saks is of een Deen. Voor wie moet hij vechten? En wat als hij zijn broer Ragnar tegenkomt of het slagveld? Wat moet hij doen om uiteindelijk zijn doel te bereiken? Met wie sluit hij verbonden?

Als je van series zoals Vikings en Game of Thrones houdt dan vind je The Last Kingdom ook heel goed.
Deze serie zit vol conflicten, geweld, tegenstellingen maar ook liefde en vriendschap.
En wat ook niet onbelangrijk is… Uhtred (Alexander Dreymon) is een knapperd!!