Recensie: De Tepper tweeling maakt New York onveilig

De Tepper-tweeling maakt New York onveilig is het vervolg op De Tepper-tweeling maakt ruzie en een modern jeugdboek van Geoff Rodkey. Wanneer Claudia voorstelt om een speurtocht door New York te organiseren om geld in te zamelen voor het goede doel, doet de hele school mee. De leerlingen strijden in verschillende teams tegen elkaar voor de meeste punten, en deze keer is het niet alleen de tweeling die niet altijd even eerlijk te werk gaat.

Claudia en Ries zijn tweeling en vinden dit niet altijd even leuk. Claudia is netjes en dol op school, Ries het tegenovergestelde. Hun ouders proberen ervoor te zorgen dat ze elkaar niet in de haren vliegen, al lukt dit niet altijd. De tweeling zit bij elkaar in de klas, maar houden hun vrienden strikt gescheiden. Maar dan wordt Claudia verliefd op een van Ries’ beste vrienden, Jens. Hij sluit zich aan bij Claudia’s team van de speurtocht, onder hoog protest van de andere jongens. Dit wakkert de strijd aan bij de tweeling wie de speurtocht kan winnen.

Rodkey vertelt in het boek de gebeurtenissen van het speurtocht avontuur in verleden tijd. Iedereen die er bij was heeft er iets over te zeggen. Dit gebeurt aan de hand van interviews, appjes, krantenberichten en chats. Je begint het boek met de vraag; wat is er in hemelsnaam gebeurt? En hoe verder je in het boek bent, hoe meer je te weten komt.

De Tepper-tweeeling maakt New York onveilig is een komisch boek voor kinderen vanaf elf jaar. Je kunt er hardop om lachen. De tweeling maakt hun ouders belachelijk, houdt de juf voor de gek en haalt kattenkwaad uit met klasgenoten. Kinderen kunnen lachen en genieten om deze kwajongenstreken die ze zelf nooit zouden durven uit te halen.

Het boek is makkelijk leesbaar. Rodkey doet dit door het boek uit verschillende onderdelen te laten bestaan. Je hebt foto’s, tekeningen, appjes, plattegronden en tekstwolkjes. De verschillende elementen zorgen ervoor dat het boek ook geschikt is voor moeilijke of ongemotiveerde lezers. Er wordt gebruikt gemaakt van een moderne, jeugdige schrijfstijl, met worden en afkortingen als JWZ, Yo en Duhh. Wat de ouders niet zullen begrijpen, maar kinderen hard om kunnen lachen. Alle Amerikaanse termen die in het boek worden gebruikt worden uitgelegd aan de hand van illustraties en foto’s. Zo snap je waar alles over gaat.

De Tepper- tweeling maakt New York onveilig ziet er erg leuk uit, maar is ook nog eens erg leerzaam. Kinderen leren wijze lessen uit dit boek zoals, nooit valspelen, niet zomaar iedereen vertrouwen en voor alles is een oplossing. De moeilijke woorden uit het boek worden uitgelegd met woordenboek foto’s. Zo vergroot je ook nog je woordenschat. Maar pas op voor de nbw’s (niet bestaande woorden) van de tweeling, deze kunnen misleidend zijn.

De verschillende schrijfstijlen en leuke grapjes maken De Tepper-tweeling maakt New York onveilig zeker een aanrader. Het is een boek waaruit kinderen leren om je eigen avonturen te bedenken. Wij hopen dat Rodkey snel een nieuw boek schrijft over de avonturen van de tweeling.

De Tepper-tweeling maakt New York onveilig

1  2  3  4  5

In dit vervolg op De Tepper-tweeling maakt ruzie, levert Rodkey weer een modern vertelde komedie, compleet met appjes, foto's en screenshots van smartphones. Wanneer Claudia voorstelt om een speurtocht door New York te organiseren om geld in te zamelen voor het goede doel, doet de hele school mee. De leerlingen strijden in verschillende teams tegen elkaar voor de meeste punten, en deze keer is het niet alleen de tweeling die niet altijd even eerlijk te werk gaat...