Recensie: Unit plaats delict - Nachtvlinder RECENSIE

Nachtvlinder is het derde deel van de ‘Unit Plaats Delict’-reeks van Carina van Leeuwen met forensisch rechercheur Renee Spaan in de hoofdrol.

In Nachtvlinder krijgt het team van Renee Spaan van Bureau Donumstraat in Den Haag in een korte tijd met drie grote zaken te maken. In een appartement wordt het lichaam van een prostituee gevonden, die is overleden aan een overdosis witte heroïne. Verder wordt er in Scheveningen een dode duiker, die aangetast door zuren hevig verminkt is geraakt, gevonden. Verschillende ledematen en delen van zijn gezicht ontbreken, waardoor de duiker onherkenbaar is en moeilijk geïdentificeerd kan worden. De derde zaak betreft een ontploffing in een vakantiehuis waarbij de eigenaar, een directeur van een groot transportbedrijf, zwaargewond in coma belandt. De grote vraag is of het hier gaat om een ongeluk of dat het een poging tot zelfmoord was?

Naast haar werk is Renee ook bezig met een eigen onderzoek naar de dood van haar vader. Samen met een oud-collega van haar vader, die ook politieagent was, onderzoekt ze zijn dood opnieuw. De vader van Renee is omgekomen bij een onderzoek in een drugslab, dat tot ontploffing kwam. Het onderzoek is afgerond en afgedaan als ongeluk, maar Renee en oud-collega Don geloven niet dat het om een ongeluk gaat, maar dat er opzet in het spel is.

Het verhaal is realistisch en daarmee geloofwaardig neergezet. Het beschrijft de werkelijke gang van zaken bij de politie. De schrijfster schetst gedetailleerd het onderzoek op de plaatsen delict en het onderzoek dat volgt. Daarnaast is er aandacht voor de strubbelingen binnen de politieorganisatie. Je merkt als lezer dat de schrijfster zelf ook werkzaam is bij de politie, want ze weet de onrust binnen de politieorganisatie, die veroorzaakt wordt door reorganisaties, duidelijk over te brengen. Naast de frustraties door de reorganisaties, leidt dit ook tot humor tussen de agenten, wat ook afleiding geeft bij de ernstige zaken die ze behandelen. Zo weet de schrijfster een vleugje humor in het boek te brengen, wat een prettige afwisseling is met de serieuze politiezaken in het boek.

Renee is een interessant personage. Ze is een stoere, vastbesloten rechercheur die alles tot op de bodem wil uitzoeken. Naast de spanning die ze ervaart in haar werk en bij het privé-onderzoek dat ze uitvoert met Don, strubbelt ze nog altijd met het verlies van haar vader. Deze gebeurtenis en het latere verlies van haar vriendin hebben haar getekend en zorgen ervoor dat ze erg op zichzelf kan zijn en zich moeilijk kan overgeven in de liefde. De emoties in het leven van Renee krijgen veel aandacht in het verhaal en zorgen ervoor dat je je goed kunt inleven in haar als persoon. Waar er in dit boek veel aandacht is voor het personage Renee Spaan, blijven de andere personages op de vlakte. Door ook de andere personages verder uit te diepen, had de schrijfster meer spanning en inlevingsvermogen bij de lezer kunnen bewerkstelligen.

Het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukken en Carina van Leeuwen heeft haar schrijfstijl ontwikkeld en prettig leesbare zinnen gevormd. De drie zaken in het boek, namelijk Renee’s privé-onderzoek en haar liefdesleven,, zorgen ervoor dat er veel gebeurt in het boek. Hierdoor wordt het een complex verhaal met veel personages. Toch weet de schrijfster de verhaallijnen aan het eind mooi bij elkaar te brengen tot een bevredigend slot.

Carina van Leeuwen heeft met Nachtvlinder een sterk vervolg geschreven in de ‘Unit Plaats Delict’-reeks. De schrijfster lijkt alleen maar beter te worden, wat doet uitzien naar het volgende deel van de serie!

Nachtvlinder

1  2  3  4  5

In een nachtclub in het chique Bezuidenhout overlijdt een prostituee na het snuiven van witte heroïne. Voor de kust van Scheveningen vissen de opvarenden van een vrachtschip uit Panama een dode duiker uit het water. Hij heeft geen handen meer, geen voeten, en waar zijn gezicht zou moeten zitten, bevindt zich een gapend gat. Op het terrein van een vakantiepark in Kijkduin vindt een explosie plaats. Tussen de puinhopen van een van de villa’s wordt het lichaam aangetroffen van een man. Op zijn telefoon staat een afscheidsboodschap.

Drie schijnbaar op zichzelf staande gebeurtenissen. Totdat forensisch rechercheur Renee Spaan ontdekt dat er een verband bestaat…

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane