Recensie: De stalen Madonna RECENSIE

Leo Berliner wordt als freelancer door een Nederlandse verzekeringsmaatschappij ingehuurd om te onderzoeken of de moord op de producent van de Amerikaanse film ‘Highway to Hell’ Lloyd Bloom, recht geeft op de uitkering van het verzekeringsgeld. Hij heeft altijd het vermoeden gehad dat Bloom iets te maken had met de moord op zijn vrouw Rebecca. Dus ondanks het feit dat hij sinds haar dood het Hollywoodleven gedag heeft gezegd, neemt hij de opdracht aan. Dit zou namelijk wel eens zijn kans kunnen zijn om uit te vinden wie de moordenaar van Rebecca is. Het onderzoek doet hij vervolgens op geheel eigen wijze en soms met gevaar voor eigen leven!

De stalen madonna is het debuut van Ate de Jong op het gebied van het schrijven van boeken. Hiervoor heeft hij wel diverse films en series in zowel binnen- als  buitenland geregisseerd, geproduceerd en geschreven. Leuk detail is dat de film 'Highway to Hell' van Ate de Jong, ook de film is waar Leo onderzoek bij doet in het boek. In zijn schrijfstijl is duidelijk te merken dat hij gewend is voor films en series te schrijven. Het boek leest bijna als een film zo duidelijk zijn de beelden die hij beschrijft voor de geest te halen. Zo zie je als lezer de motelkamer waar Leo verblijft, en dan vooral de vervallenheid ervan helemaal voor je.  Soms zijn de beschrijvingen zelfs iets te filmisch, waardoor de vaart wat uit het verhaal gaat. Dit is vooral merkbaar in de dialogen waarin hij veel aandacht geeft aan details in de omgeving, waardoor de dialoog moeilijk te volgen wordt.

De hoofdpersoon van het boek, Leo Berliner, is een wat excentrieke man die wegvlucht voor zijn verleden. Dit maakt dat hij soms bijzondere keuzes maakt die niet altijd even goed te volgen zijn. Bijvoorbeeld waarom hij een goede baan op Schiphol heeft afgewezen en liever voor een onzeker bestaan gaat. Door het steeds meer uitwerken van zijn karakter en de verdieping in zijn verleden is het gemakkelijk met hem mee te leven. De pijn die hij voelt door zijn verlies, is op momenten bijna voelbaar voor de lezer. Ook de andere personages in het boek worden goed beschreven en geven kleur aan het boek. Veel van de personages voldoen dan ook aan het stereotype beeld dat veel mensen hebben van Hollywoodmensen.

De oorsprong van de titel blijft lang onduidelijk. Pas in één van de laatste hoofdstukken wordt dit duidelijk en valt alles op zijn plek. De schrijver weet de spanning in het verhaal sowieso goed op te voeren. In het begin heb je als lezer geen idee wie de moordenaar van zijn vrouw zou kunnen zijn. Gedurende het verhaal krijgt de lezer steeds meer hints en deze wijzen steeds in verschillende richtingen. Tot op het laatste moment wordt je op de verkeerde voet gezet en blijkt toch een ander de moordenaar te zijn. Zelfs nadat de moord is opgelost blijft het verhaal spannend door enkele verrassende wendingen.

Door zijn spannende en goed geschreven verhaal is De stalen madonna zeker de moeite waard voor liefhebbers van thrillers en Hollywood. Door de filmische schrijfstijl en de Hollywoodsfeer zal het boek niet door iedereen gewaardeerd worden. Dit is vooral een kwestie van smaak!

De stalen Madonna

1  2  3  4  5

Ate de Jong regisseerde en produceerde vele speelfilms waaronder Nederlandse toppers zoals Zomerhitte, Het Bombardement en internationale hits zoals Miami Vice en Simone de Beauvoir's All Men Are Mortal. Hij schreef talloze columns in kranten en tijdschriften en maakte insider radioshows over Hollywood via het politieke programma All Things Considered. Ate de Jong schreef onlangs ook een boek met kinderspelletjes.