Recensie: Follow RECENSIE

Samen met twee kinderen en je man naar Zuid-Frankrijk verhuizen klinkt als een droom onder de zon, maar in Follow is huisvrouw Mila er niet zo gelukkig mee als gehoopt. Haar man Lucien besteedt weinig aandacht aan haar en dus gaat ze online op zoek naar warmte. Via Facebook vindt ze haar jeugdliefde Chris terug. Ze raken in gesprek en met hem probeert ze de eenzaamheid en het onderliggende gemis van haar overleden zoontje Liam op te vullen, maar daardoor wordt haar leven extra ingewikkeld.

Het boek Follow is het eerste deel uit de reeks van Gaby Rasters. De titel wordt al meteen duidelijk door het gebruik van social media: Mila maakt veelal gebruik van Facebook, WhatsApp en Skype om met Chris en haar goede vriendin Alina te communiceren. De aanwezigheid van social media past enorm bij onze tijd en maakt het boek super modern. Alle virtuele berichtjes zijn opgemaakt zoals ze er in de bekende apps uit zien. Dit is een leuke verfrissing tussen de gewone tekst door!

Toch zitten er ook slechte kanten aan het gebruik van social media. Zo blijkt maar hoe makkelijk mensen daardoor tegenwoordig vreemd kunnen gaan. Mila’s Skype-sessies met Chris zijn behoorlijk sexy van aard. Haar man Lucien lijkt dag en nacht aan het werk te zijn en maakt vooral ruzie als ze met hem over Liam wil praten, maar of een andere vlam nu echt de oplossing is?
Mila maakt lang niet altijd de beslissingen die je als lezer wil dat ze maakt. Ze heeft een achtergrond als advocate en heeft genoeg echtscheidingen meegemaakt om te weten wat de (negatieve) gevolgen zijn. Juist daarom zou ze beter moeten realiseren dat vreemdgaan niet oké is. In plaats van aan haar huwelijk te werken, zoekt ze vooral liefde op de verkeerde plekken.

Ze kan haar warmte beter zoeken bij haar schatjes van kinderen, want die dialogen in het boek zijn enorm lief. De liefde voor haar kinderen en hoe ze samen met hun probeert te rouwen is emotioneel en goed geschreven. Meer van die meeslepende emoties komen aan het einde van het boek.

Meer van deze emotionele momenten zouden het boek beter hebben gemaakt, want ondanks dat Chris romantische mails stuurt en de knappe man in Frankrijk Sebastiaan diepgaande boeken aan haar uitleent, neemt het romantiseren van vreemdgaan de romantiek juist weg. Als Mila nou een alleenstaande moeder op zoek naar liefde was geweest, zouden de hele Facebook-en-WhatsApp-romances hebben gewerkt, maar nu blijf je medelijden houden met Lucien. Hoe horkerig hij zich ook gedraagt, Mila liegt tegen hem en dus zitten ze allebei fout. De romantische en zwijmelende woorden van Chris en Sebastiaans zijn dan eigenlijk niet oké.

Het gedrag van Mila valt niet goed te praten. Op een andere manier zou het zeker werken, maar nu mist het aspect waarin Mila doorkrijgt dat ze fout bezig is. Los daarvan blijft de schrijfstijl van Gaby Rasters vlot en voegt de social media-opmaak juist een extra dimensie aan het verhaal toe, zonder dat het geforceerd voelt of het verhaal in de weg staat. Het is zodanig origineel dat zelfs de personages op Facebook te volgen zijn en worden nagespeeld. De accounts van deze personages gaan zelfs drie jaar terug en dat is zeker toewijding!

De achtergrond rondom zoontje Liam voegt daarnaast iets diepgaands toe dat niet alle chicklits hebben en dat maakt weer wat goed voor waar het boek aan ontbreekt. Follow mist dus een wijze les rondom vreemdgaan, maar heeft wel een vlotte schrijfstijl met originele invalshoek en heftige emoties. Het volgende deel Like gaat over een andere personage, dus als diegene betere keuzes maakt, is het dan hopelijk wel de vijf hartjes en een thumbs up waard.

Follow

1  2  3  4  5

FOLLOW het leven van Mila in deze roman van Gaby Rasters. Dat leven is niet alleen ingewikkeld, maar ook herkenbaar en verslavend. Dertiger Mila is op zoek naar warmte en liefde. Haar zoektocht speelt zich grotendeels af op het internet, want Mila zit vanwege het werk van haar man in Zuid-Frankrijk. Ze krijgt weer contact met een oude liefde in Nederland en de digitale vonken spatten eraf, tot ze ook in real life een wel erg leuke man ontmoet. Hmm... Extra tof aan FOLLOW is dat Mila en de andere personages te vinden zijn op social media.