Recensie: Vuurkind RECENSIE

“Maar nou ben je niet in de hemel nou ben je ‘s nachts in huis dus hoe kan dat dan? Ben je in de mijn gaan zwemmen en eruit geklommen?” 178 dagen voor Kerstmis start het horrorverhaal van Rachel en David, geschreven door S.K. Tremayne. Succesvol auteur Tom Knox schreef eerder onder deze pseudoniem de thriller de IJstweeling. Met Vuurkind probeert hij de thrillerwereld opnieuw omver te blazen. Weet hij de lezers te verrassen met dit verhaal over een ongeluk in de mijnen?

“‘Carnhallow House wordt omringd door een bos, Ladies Wood. Dat loopt helemaal door tot Carnhallow Valley, tot aan de moors.’” Davids landgoed is vanaf de eerste bladzijde een voorbode voor alle ellende. David verliest zijn vrouw Nina in een mijnschacht en blijft achter met zijn zoon Jamie, zijn moeder Juliet en zijn huishoudster. Na twee jaar krijgt hij een relatie met Rachel en krap acht weken later trouwt hij met haar. Hij neemt haar mee naar het landgoed van zijn familie, het landgoed op de mijnen. Het kersverse stel is dolgelukkig met elkaar en Rachel kan niet wachten haar nieuwe leven te beginnen. Dat verandert snel wanneer stiefzoon Jamie bijzonder gedrag begint te vertonen. Hij kan niet stoppen met praten over zijn dode moeder. Langzaam wordt Carnhallow House een spookhuis waar Rachel haar leven niet meer zeker is. De boodschap van Jamie zorgt voor meer en meer angst: “Met Kerstmis ga je dood.”

Tremayne beschrijft zijn verhaal vanuit twee perspectieven. Met David en Rachel zet hij twee prototypen thrillerfiguren neer. De naïeve, nieuwsgierige en onderzoekende Rachel contrasteert met David, dé droomman van iedere vrouw, van wie je al weet dat hij een verborgen agenda heeft. Beide personages staan garant voor problemen. Tremayne schenkt veel aandacht aan de psyche van Rachel, waardoor hij haar dicht bij de lezer zet. Haar naïeve, soms zeer ongeloofwaardige houding gooit echter roet in het eten. Om het tempo van het verhaal te verhogen en de spanning op te bouwen laat de auteur Rachel laveren tussen goedgelovigheid en achterdocht. Helaas doet deze toevoeging afbreuk aan de geloofwaardigheid van het verhaal. Regelmatig besluit, doet of denkt Rachel iets wat voor de lezer absoluut niet aannemelijk is. Tegelijkertijd laat Tremayne met David vanaf de eerste bladzijde elke alarmbel rinkelen. Het afstandelijke hij/zij-perspectief dat hij bij Davids hoofdstukken inzet, zorgt voor toename van die argwaan. Vrijwel direct stelt de lezer vraagtekens bij de bedoelingen en plannen van de o-zo-knappe echtgenoot. Tremayne geeft mondjesmaat informatie over David waardoor meer en meer vragen ontstaan. Helaas blijven veel antwoorden verborgen en lijkt David niet meer dan een persoon op papier.

Niet alleen de personages zijn niet geheel geloofwaardig. In krap honderd pagina’s loodst Tremayne je door een periode van ruim honderd dagen, waarin het leven van Rachel en David diverse malen een bijzondere wending doormaakt. Dit hoge verhaaltempo zorgt ervoor dat Tremayne niet echt de diepte in duikt. Om het verhaal interessant te maken, werpt Tremayne tijdens het verhaal diverse ballen de lucht in, die hij vervolgens angstvallig hoog probeert te houden zonder er al te veel aandacht aan te schenken. Helaas verzaakt hij daarbij in het aanbrengen van diepgang. Onderwerpen als dementie, kanker, misbruik, familieschulden, post-partumpsychoses, huiselijk geweld en legendes komen aan bod, zonder dat ze écht uitgewerkt worden. Toch zorgen deze onderwerpen voor voldoende interessante plotwendingen en voldoende spanning om Vuurkind aantrekkelijk te maken. Helpend daarbij is de aantrekkelijke schrijfstijl waarbij een perfecte balans gevonden lijkt tussen dialoog en beschrijving. Met gedetailleerde weergaven van de omgeving en boeiende gesprekken weet de auteur de lezer mee te trekken in het verhaal.

Langzaam maar zeker en zeer zorgvuldig brengt Tremayne de horrorsetting voor Kerstmis in kaart. Waar het verhaaltempo in de eerste hoofdstukken van het boek erg hoog ligt, verlaagt Tremayne het tempo naarmate Rachel, Jamie en David Kerstmis naderen. Met een oud spookachtig landhuis, in het midden van een verlaten gebied, bovenop een mijn waar een vrouw verdween, zorgt Tremayne voor een setting die roept om problemen. Problemen die dan ook komen. Met een bizar maar zeker spannend slot sluit hij Vuurkind vervolgens af.

Vuurkind

1  2  3  4  5

Alles lijkt Rachel voor de wind te gaan wanneer ze trouwt met de geheimzinnige, knappe David. Ze laat haar bestaan als single in Londen achter en verhuist naar het prachtige Carnhallow House in Cornwall. Hier vindt ze de liefde en de rijkdom die ze jarenlang zocht en neemt ze de zorg voor haar stiefzoon Jamie op zich. Eindelijk heeft Rachel het leven waar ze zo naar verlangde.
    Maar perfect zal haar leven niet lang blijven. Jamie doet een huiveringwekkende voorspelling die haar niet meer loslaat. Zijn dreigende woorden dwingen Rachel in het verleden te graven.
    Ondertussen begint ze haar kersverse echtgenoot steeds meer te wantrouwen. Waarom weigert hij te praten over Jamies vreemde gedrag? En wat is er precies gebeurd in de aanloop naar de vroegtijdige dood van zijn eerste vrouw? Met de donkere dagen van december in aantocht grijpt de angst Rachel naar de keel. Want wat als er waarheid schuilt in Jamies ijzingwekkende voorspelling?

'Met Kerstmis ga jij dood.'

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben