Recensie: Het buurmeisje RECENSIE

De vondst van twee handen in een oud koffieblik brengt een bejaarde groep jeugdvrienden weer met elkaar in contact. Als kind speelden ze immers in de tunnels waar het koffieblik is gevonden. Hadden ze toen iets moeten zien? Kloppen de vermoedens die één van hen heeft over de herkomst van de handen? Welke ontwikkelingen zal deze vondst met zich meebrengen, zoveel jaren later? Vragen die hun bejaarde levens alsnog weten te beïnvloeden.

Ruth Rendell staat bekend om haar misdaadromans, met meer dan vijftig boeken en een flink aantal verfilmingen op haar palmares. Een verhaal lezen van deze ‘Queen of suspense’ stond dan ook al een tijdje op mijn lijst. Helaas bleek Het buurmeisje niet de spannende misdaadthriller waarop ik had gehoopt.

Allereerst ligt dat aan de schrijfstijl. Rendell maakt gebruik van ingewikkelde en lange zinsconstructies waarin zo veel mogelijk informatie wordt gepropt. Daardoor ontstaat er al snel een opeenhoping van onnodige details en een overvloed aan personages die niets bijdragen aan het verhaal.

Tevens stelt zich het probleem van het zwakke plot. Zoals in de meeste literaire romans ligt de focus op de personages in plaats van op de gebeurtenissen. De oude jeugdvrienden hebben echter bijzonder weinig interessante levensproblemen waardoor het verhaal heel banaal aanvoelt. Er zit zo goed als geen spanning in door de alledaagsheid van de conflicten, die bovendien ook nog eens een erg voorspelbaar einde kennen. De personages erg stereotiep en blijven oppervlakkig waarbij Rendell geen enkel poging schijnt te doen om hier iets aan te veranderen. Een eventuele redding via het mysterie over de afgehakte handen is ook geen optie, gezien dit element slechts sporadisch in het verhaal opduikt en dus niet kan worden gebruikt om de spanning op te drijven.

Het buurmeisje van Ruth Rendell is een literaire thriller waar de lezer de levens volgt van een groep bejaarde mensen. Het misdaadelement in dit verhaal is slechts zeer beperkt aanwezig en dient vooral als aanknopingspunt om de oude vriendengroep weer bij elkaar te introduceren. Deze keuze maakt dat er weinig spanning in het verhaal aanwezig is, wat een domper zet op de verwachtingen over de ‘Queen of suspense’.

Het buurmeisje

1  2  3  4  5

In de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog werd onder de groene weilanden van Loughton in Essex een netwerk van tunnels gegraven. Een groep kinderen ontdekt die en maakt er hun geheime speelplek van. Zeventig jaar later is de wereld veranderd. Ontwikkelaars hebben het groene landschap voorgoed veranderd. Vrienden uit het verleden zijn getrouwd, gestorven, verhuisd of verdwenen.
    Bij de bouw van een nieuw huis wordt een vreselijke ontdekking gedaan, een geheim dat tientallen jaren geleden begraven is. Een overbelaste politie-inspecteur, die zijn handen meer dan vol heeft aan misdaden in het heden, moet nu een mogelijke moordzaak gaan onderzoeken…

‘Vintage Rendell en een perfecte kroon op haar vijftigjarig schrijverschap.’ – THE TIMES