Recensie: Twee katten in de bibliotheek RECENSIE

De meeste kattenliefhebbers zouden het geweldig vinden als er in winkels en bijvoorbeeld bibliotheken, katten zouden wonen en ‘werken’. Naast een muizenplaag, was dat enthousiasme een belangrijke reden voor bibliotheekdirectrice Yvonne en bibliothecaresse Jan om een tweetal katten te nemen in hun bibliotheek. Het zijn de twee Schotse vouwoorkatten – ook wel Scottish Folded genoemd – die luisteren naar de namen Baker en Taylor, vernoemd naar de belangrijkste boekenleverancier van de bibliotheek. Dat uitgerekend die namen werden gekozen voor het harige duo, heeft ervoor gezorgd dat ze beroemd en berucht werden. De boekengroothandel sloot een contract met de bibliotheek: onbeperkt promotiemateriaal van de katten en in ruil daarvoor vergoeding van de kosten van zaken als voer en de dierenarts. Fotosessies werden gepland, posters werden gedrukt, net als ander materiaal zoals tassen en boekenleggers. Alles waar Baker en Taylor op afgebeeld werden, werd razend populair. Mensen kwamen speciaal naar die ene bibliotheek waar Jan werkzaam was, alleen maar voor de katten. Postzakken fanmail kwamen binnen, telefoontjes over de katten waren aan de orde van de dag en zelfs een speciale fanclub ontstond. Jan en haar collega’s hadden het er maar druk mee. Maar ze deden het allemaal met veel plezier, omdat de katten ervoor zorgden dat steeds meer mensen interesse kregen in lezen...

Twee katten in de bibliotheek is een waargebeurd verhaal dat is geschreven door de inmiddels gepensioneerde Jan zelf, met behulp van journaliste en schrijfster Lisa Rogak. Al sinds haar kindertijd is Jan dol op twee dingen: dieren en boeken. Voor haar is het dan ook een droom om in een bibliotheek met katten te werken. In dit boek vertelt Jan hoe de katten beroemd zijn geworden. Het verhaal is doorspekt met anekdotes over alle dingen die de katten deden en alles wat hen overkwam. De katten worden neergezet als werknemers, wat soms erg komisch is. Her en der wordt het verhaal afgewisseld met een soort mini-interviews met andere bibliotheekkatten. Je leert door dit boek verder erg veel over hoe het werken in een bibliotheek er vroeger aan toeging, en over de modernisering van bibliotheken door de jaren heen.

Het boek wordt omschreven als kattenkruid voor iedereen die van boeken en katten houdt, en voor alle fans van Bob de straatkat en Dewey. Als groot liefhebber van zowel boeken als katten moet je helaas concluderen dat dit toch tegenvalt. Baker en Taylor zijn niet de hoofdpersonages: dat is bibliothecaresse Jan. En hoewel het logisch is dat de lezer iets over de achtergrond van Jan moet weten, komt die achtergrond wel héél uitgebreid aan de orde. Soms rees bij mij de vraag: ‘waarom lees ik een boek over de jeugd, de scheiding en de loopbaan van een willekeurige bibliothecaresse uit een klein dorpje?‘

Het verhaal mist vaart en er is geen sprake van een spanningsboog. Wel schept het een sfeertje, waardoor Twee katten in de bibliotheek aanvankelijk aangenaam leesvoer is. Een sfeer alsof je op bezoek bent bij een hoogbejaarde mevrouw die jou haar verhaal vertelt. Het kleine dorpje, de kleine bibliotheek, de katten… het heeft allemaal iets kneuterigs op een leuke manier. Helaas heeft het ook iets ontzettend langdradigs en staan er heel veel herhalingen in het verhaal, waardoor dit boek me ongeveer vanaf de tweede helft steeds meer ging tegenstaan. Erg jammer. Het boek lijkt een biografie van bibliothecaresse Jan Louch, met een bijrol voor de katten. Hoe hard het ook klinkt: het is maar de vraag of mensen daarop zitten te wachten.

Twee katten in de bibliotheek

1  2  3  4  5

Jan Louch, bibliothecaresse in Nevada, neemt twee Schotse vouwoorkatten in dienst om de muizen te bestrijden. Ze noemt hen Baker en Taylor. De boekengroothandel Baker & Taylor, waar de katten naar zijn vernoemd, maakt foto's van hen voor een promotieposter. Daardoor worden Baker en Taylor wereldberoemd.

Baker & Taylor is het eerbetoon aan deze charmante, hardwerkende katten die voor altijd hun pootafdrukken achterlieten in de harten van alle mensen die hen liefhadden.