Recensie: Een Kroon voor Koud Zilver

Aangekomen in het klein stadje Kypck, voert de jonge kolonel Hjort een wreed bevel uit: hij laat zijn leger genadeloos alle bewoners, inclusief kinderen en ouderen, vermoorden. Zelf gaat hij op bezoek bij de vrouw van de burgemeester, die iets buiten de nederzetting woont. Hij ziet haar als een sentimentele oude vrouw en toont haar het hoofd van haar vermoorde man om haar te kwellen, maar dan komt hij erachter dat ze allesbehalve zwak is. De vrouw is namelijk niemand minder dan de beroemde Kobalt Zosia, die twintig jaar eerder het Imperium heeft veroverd met hulp van haar vijf trawanten en haar koboltleger. Ze regeerde een korte periode als koningin maar nam afstand van haar kroon door haar eigen dood in scène te zetten. Daarna heeft ze jaren in rust en vrede met haar man geleefd. Nu is haar man dood en is ze vastberaden om wraak te nemen op de verantwoordelijken.

Met de zevenhonderd pagina’s die Een Kroon voor Koud Zilver telt ben je wel even zoet, maar de openingszin weet meteen te boeien: ‘Alles liep op rolletjes, tot aan het bloedblad’. Het boek is uitgegeven in een prachtige hardcover uitgave met mooie illustrerende kaartjes van het rijk. Op de flaptekst is te lezen dat Alex Marshall een pseudoniem is van een gelauwerde auteur, die al verschillende boeken in andere genres heeft gepubliceerd.

Een Kroon voor Koud Zilver is in twee delen opgebouwd. In het eerste deel is er veel aandacht voor de wereldopbouw en het vergt wat concentratie om al die informatie goed te kunnen plaatsen. De wereld van de Ster wordt geloofwaardig neergezet door uitgebreide beschrijvingen en het verhaal blijft leuk om te lezen door een flinke dosis donkere humor. In de kille wereld van de Ster moet je geen zachtaardige, naïeve personen verwachten die dromen van een happy ending. Het is een harde wereld vol verraad en intriges, maar gelukkig ook een klein beetje loyaliteit en vriendschap. In het tweede deel is er plaats voor meer actie en komt er meer vaart in het verhaal, omdat de verhaallijnen elkaar beginnen te kruisen.

Marshall speelt met vaste verhaalmotieven binnen het fantasygenre, zoals het ‘jonge leerling’-‘wijze oude meester’-motief, door bijvoorbeeld de jonge Poerna te laten zeggen: ‘Heb jij ooit wel eens naar een lied gelúísterd, Maroto? Ik ben de onverschrokken jonge heldin en jij bent de vermoeide oude meester die ik moet zien te overreden om mij te onderwijzen’. Maroto is in veel opzichten toch ook géén wijze leermeester (hij drinkt, hij is ex-verslaafde, hij vloekt), en met die dynamiek geeft Marshall een donker randje aan het boek mee.

In het boek zitten veel personages en dat zal vooral in het begin verwarrend kunnen werken. De personages zijn uiteindelijk echter goed van elkaar te onderscheiden, omdat ze aanvoelen als unieke karakters met allemaal hun eigen motivatie en drijfveren. Hoofdpersoon Zosia heeft een sterke persoonlijkheid die meer dan goed voor zichzelf opkomt, en ook Maroto met zijn zwak voor Zosia is een gelaagd karakter. Daarnaast is er de jongere generatie die zich wil bewijzen, zoals de leergierige Poerna en de strijdlustige prinses Ji-hyeon. De interactie tussen de jonge generatie en de oude, ervaren krijgers is leuk om te lezen en zorgt voor veel bijzondere en grappige situaties.

Een Kroon voor Koud Zilver is een avontuurlijk verhaal dat zich afspeelt in de harde en koude wereld van de Ster. Het boek is een dikke pil, maar weet te boeien door de unieke personages en de grappige, soms duistere toon.

Een Kroon voor Koud Zilver

1  2  3  4  5

Een Kroon voor Koud Zilver is deel 1 van Alex Marshalls avontuurlijke fantasy-trilogie, die doet denken aan een Tarantino-film. Dit is epische fantasy zoals je die nog nooit hebt gelezen.

'Alles liep op rolletjes, tot aan het bloedbad...'

Twintig jaar geleden trok de gevreesde Kobalt Zosia met haar vijf trawanten en een huurlingenleger ten strijde en bracht ze het grootste koninkrijk ter wereld ten val.
    Toen er geen titels meer waren te winnen en geen werelden meer waren te veroveren, trok ze zich terug en liet ze haar legende verdwijnen in de geschiedenisboeken.

Maar nu is het vreedzame bestaan dat ze voor zichzelf heeft opgebouwd ruw verstoord door de afslachting van haar complete dorp.
    Uit op wraak trekt Zosia weer ten strijde. Maar als ze gerechtigheid wil, zal ze eerst de confrontatie aan moeten gaan met een hoop wrok koesterende vijanden, oude bondgenoten met een twijfelachtige loyaliteit en een vreemd leger dat marcheert onder een wel heel vertrouwde banier.

Vijf trawanten
    Een legendarische generaal
    En een laatste strijd om gerechtigheid