Recensie: Relikwie RECENSIE

Sandra heeft haar leven goed voor elkaar. Ze is gelukkig met Johan en hun 3 kinderen. Maar dan ontmoet ze Bram in het zwembad en wordt tot over haar oren verliefd. Naast het genieten van hun verboden relatie, lijkt Bram steeds meer te willen waardoor Sandra zich steeds meer door hem bedreigd voelt. Daarnaast is er een seriemoordenaar actief in hun woonplaats. Door het vreemde en dreigende gedrag van Bram komt de gedachte dat hij wel eens de moordenaar zou kunnen zijn, steeds vaker in Sandra op. Kan ze zichzelf en haar gelukkige gezinsleven nog redden?

Relikwie is een zeer spannend, goed in elkaar gezet verhaal. Het begint met twee verhaallijnen die tegen het einde van het boek steeds meer met elkaar verweven raken. Bart Debbaut weet de spanning goed op te voeren met deze opbouw. Pas in het allerlaatste hoofdstuk kom je als lezer erachter hoe het verhaal precies in elkaar zit en wie de moordenaar is. In het begin zijn er verschillende verdachten, maar veel lezers zullen deze niet snel hebben verdacht als de schrijver ze niet zou aanwijzen.

Sandra is een gemakkelijk hoofdpersonage om mee mee te leven, ondanks dat je het als lezer misschien niet eens bent met haar keuze om een affaire aan te gaan met Bram. Je voelt mee in haar angst dat hun affaire ontdekt wordt, maar ook in de onmogelijke keuzes waar ze door Bram voor gesteld wordt. Ofwel hem ontmoeten en dan thuis moeten liegen over haar laat thuiskomen ofwel het risico nemen dat hij zijn dreigementen uitvoert. Bart Debbaut weet dit benauwende gevoel goed over te brengen op de lezer zodat je dit bijna zelf voelt.

In het verhaal is het voor de politie moeilijk om het motief te achterhalen van de moordenaar. Ook voor de lezer blijft dit lang een mysterie. Net als zijn keuze voor de relikwieën die hij meeneemt van zijn slachtoffers. Aan het einde wordt het wel wat duidelijker, maar het blijft toch wat ongrijpbaar. Wat voor de moordenaar een logische actie-reactie is, is voor de gemiddelde lezer vooral erg luguber. Wat hier mist is wat meer achtergrondinformatie over de moordenaar om te begrijpen hoe hij zo geworden is. Aan de andere kant was het dan moeilijker geweest om zijn identiteit tot het laatst geheim te houden.

De schrijfstijl van Bart Debbaut is vlot wat maakt dat het verhaal gemakkelijk wegleest. Daarnaast is het door de spanning moeilijk om het boek tussendoor weg te leggen. Over het algemeen is het goed te volgen vanuit welk perspectief het verhaal nu wordt verteld. Een enkele keer wisselt hij wat onverwacht van perspectief tussen de hoofdpersonen of iemand anders waardoor het even wat onduidelijker is. Vooral wanneer dit tussen Sandra en één van haar collega’s, Erika of Karin, is. De wisseling tussen slachtoffer en moordenaar is vanzelfsprekend duidelijker.

Relikwie is het achtste boek van Bart Debbaut en maakt zeker nieuwsgierig naar zijn andere boeken. De goede spanningsopbouw en het sterke verhaal maken dit boek zeker een aanrader. Wel moet de lezer een sterke maag hebben om de wat lugubere details van de moorden en de gedachten van de moordenaar te kunnen verdragen.

Relikwie

1  2  3  4  5

Zijn honger was niet gestild. Zijn dorst niet gelaafd. De obsessie was een verslaving geworden. De terugslag kwam, altijd. En elke keer heviger. Het maakte hem opstandig. Het roofdier in hem schreef een nieuw scenario uit. Veel eisen zou hij niet stellen aan de hoofdrolspeelster. Als ze maar mooi was en hem zou vergezellen in de schaarse momenten dat hij echt gelukkig kon zijn. Als ze maar wilde sterven in zijn armen, smekend om haar te sparen... Een jonge moeder stort zich in een stomende affaire met een aantrekkelijke weduwnaar die ze tijdens haar wekelijkse zwemuurtje ontmoet. Wat begint als een heerlijk ontsnappen uit de dagelijkse sleur wordt al snel een beklemmende bedreiging voor haar gezin.