Recensie: Dood van een thrillerschrijfster RECENSIE

“Schrijvers stellen verhalen samen uit de genenpool van de cultuur.” Geheel geconstrueerd naar de klassieke opbouw van een literaire thriller neemt Pauline Slot in haar nieuwste roman een loopje met de lezer en de thrillerschrijfster van nu. Dood van een thrillerschrijfster verwordt daarmee een parodie, wellicht zelfs een pastiche op de huidige literaire thrillerwereld. Met een verhaal bomvol sarcasme, ironie en maatschappijkritiek toont deze thrillerschrijfster een kijkje achter de schermen.

“In bergbeklimmersboeken is dat tegenwoordig ook vaste prik, zo’n sneak preview naar het moment dat het allemaal misgaat. Kunnen we naar vooruitwijzingen speuren.” Met het geijkte begin, waarin Slot de lezer vertelt dat de bekende thrillerschrijfster Esther Noordvlucht dood aan het strand ligt, start Slot haar tirade op de thrillerwereld. Vervolgens neemt ze ons mee terug naar het begin; de sneak preview is geweest en Slot kan terug naar het verhaal van schrijfster Selma. Selma bestiert landhuis Hemera in Griekenland, waar mensen komen die op schrijfretraite zijn. In haar paradijs kunnen ze werken aan verhalen en krijgen ze gedegen feedback van ervaren schrijfster Selma.

Wanneer schrijfster Esther Noordvlucht neerstrijkt in het paradijs, verandert de sfeer. Selma voelt zich bedreigd door deze ervaren thrillerschrijfster en meer en meer ontwikkelt ze een negatieve houding tegenover de schrijfster. Wanneer Esther Selma’s taak als feedbackgever ook nog overneemt, en Selma ontdekt dat de andere gasten naar Esther toetrekken, is voor haar het gevoel van onvrede compleet: hoe kan zo’n simpel thrillerschrijfstertje zoveel succes boeken?

Voor de literatuurliefhebber vormt Dood van een thrillerschrijfster een feest der herkenning. Wie de wereld van de literatuur een beetje kent, ontdekt al snel de talloze verwijzingen die Slot maakt. Regelmatig becommentarieert ze recent verschenen boeken: “Daarna kwam een goed besproken roman van een mediagenieke Nederlandse schrijver over zijn moeder, gevolgd door een Japanse roman die door een tv-boekenpanel de hemel in was geprezen, met meteen daarna een Amerikaanse roman voor Young adults, over jonge mensen met dodelijke ziektes” en uit ze haar kritiek op de gang van zaken in de boekenwereld: “Vreemd genoeg waren het vrijwel alleen vrouwen die literaire thrillers schreven. Voor mannelijke thrillerauteurs, en een paar stoere schrijfsters, was het defensieve bijvoeglijke naamwoord kennelijk niet nodig.” Personage Esther Noordvlucht lijkt een compilatie van verschillende thrillerschrijfsters, waarbij de vergelijking met Saskia Noort het meest in het oog springt. Noordvlucht schreef Vinex-club, niet te verwarren met De eetclub, en wil op Hemera werken aan een vervolg, niet te verwarren met Debet.

Binnen deze setting neemt Slot de ruimte te spelen met de gevoelens van de lezer. Vanaf de eerste bladzijde gunt ze hoofdpersoon Selma een louter negatieve blik op de schrijverswereld van nu. Nog voor de lezer Selma goed en wel heeft leren kennen, uit ze zich zó negatief over de wereld waarin ze leeft, dat ze de lezer tegen zich in het harnas werkt. Haar belerende toon werkt daarbij averechts: zij zal de lezer en de deelnemers van de schrijfretraite wel eventjes vertellen hoe het werkt en moet. De manier waarop ze Esther Noordvlucht beoordeelt zorgt dan ook vrijwel direct voor frustratie: waar haalt zij het recht vandaan zo denigrerend te zijn? Selma lijkt in eerste instantie slechts irritatie op te wekken: ze vormt dé negatieve factor in het verhaal.

Maar schijn bedriegt. Al snel blijkt Dood van een thrillerschrijfster het podium voor Slot om met behulp van sarcasme en ironie een loopje met de literatuurwereld van nu te nemen. En wie dat doorkrijgt, ziet meer en ontdekt het ‘de pot verwijt de ketel’- principe. Slot construeert haar ROMAN precies zoals de geijkte thrillers van het moment, benadrukking van ‘het paradijs’ incluis. Ook personage Selma vertolkt exact het probleem dat Slot aankaart in haar boek: “Daar lag meteen ook het probleem, besefte ik toen ik ter voorbereiding een fragment las. Zelden had ik mij als lezer zo buitengesloten gevoeld.” Waar het blijft steken dat Slot haar concurrenten/collega’s parodieert om haar punt te maken, neemt de bewondering voor de goede constructie en de boodschap van het verhaal toe.

Dood van een thrillerschrijfster vormt een bijzonder boek in diverse opzichten. Waar het in eerste instantie vooral ergernis oproept, zorgt het later voor bewondering. Slot gebruikt het hulpmiddel sarcasme om haar kritiek op de boekenmaatschappij te uiten. Ze prikt de literaire thrillerballon die we allemaal angstvallig omhoog houden kapot. “De wedstrijd wekte zo de schijn van belangeloosheid, maar was natuurlijk een marketinginstrument.”

Dood van een thrillerschrijfster

1  2  3  4  5

Esther Noordvlucht, succesvol thrillerschrijfster, huurt een strandstudio op een idyllisch landgoed in Griekenland. Ze is te gast bij Selma Hoogstins, auteur van serieuze romans. Ook aanwezig: zes schrijfcursisten die dromen van hun eigen bestseller. De thrillerschrijfster werkt aan een moordplot, maar vindt zelf de dood. Wat is er met haar gebeurd?
    Dood van een thrillerschrijfster is een roman over de strijd om aandacht, het verlangen naar erkenning en de sluipmoordenaar die ‘de markt’ heet, tegen de achtergrond van de crisis in Griekenland.