Recensie: Hard lijf RECENSIE

Erica en Blake zijn getrouwd en gelukkiger dan ooit. Als ze thuiskomen van een heerlijke huwelijksreis blijkt echter dat alle ellende nog niet voorbij is. Blake wordt er namelijk van beschuldigd betrokken te zijn bij een groot hackerschandaal. Nu Blake’s vrijheid op het spel staat moeten ze alles op alles zetten om Blake’s naam te zuiveren. Zal hun liefde ook deze hindernis overwinnen?

Hard lijf is het vijfde en laatste deel uit de Hacker-serie. Zelfs nu ze al vier boeken lang allerlei ups en downs gehad hebben, is auteur Meredith Wild nog niet klaar met het tweetal. En deze keer staat de FBI voor de deur en is het Blake’s vrijheid waarvoor gevochten moet worden. Het is bijna bizar om te bedenken hoeveel Blake en Erica voor hun kiezen hebben gekregen gedurende deze serie – zeker als je bedenkt dat de vijf boeken geen jaren, maar maanden omvatten. Een ding is zeker: met hoofdpersonages Erica en Blake Landon is het in elk geval nooit saai!

Elke keer bij het lezen van de eerste zin van één van haar boeken ben ik weer blij verrast door Meredith Wilds schrijfstijl. Ze schrijft enorm uitnodigend. Niks geen moeilijke, ellenlange zinnen, maar een vloeiende en fijne schrijfstijl die je met een enorme vaart door het verhaal heen loodst. Hierdoor blijven de boeken fijn lezen, ondanks dat ik weleens moe word van het zoveelste drama dat Erica en Blake moeten doorstaan.

Ook in dit boek komen erotische scènes voor – al staan deze voornamelijk aan het begin van het boek en zijn ze niet zo heftig of expliciet als in de voorgaande delen. Meredith Wild brengt de aandacht weer vooral naar andere verhaallijnen in plaats van naar de seksuele ontdekkingstocht van Blake en Erica. Het gevecht om Blake’s onschuld te bewijzen is zeker spannend. Eindelijk krijgen we meer van de Hacker-kant van het verhaal te zien. Bovendien zorgen de pogingen om Blake uit de gevangenis te houden voor heel wat karakterontwikkeling van beide hoofdpersonages.

Zo zien we eindelijk weer wat van de oude, stoere en zelfstandige Erica terug. De Erica die Blake niet blindelings volgt, maar die haar eigen boontjes weet te doppen en door pakt. Ik was blij deze vurige kant van Erica weer te kunnen ontdekken. Blake is nog altijd zijn dominante, over beschermende zelf. Maar ook hij is aan het einde van Hard lijf veranderd: de aanvaring met de FBI en het mogelijke vooruitzicht om achter de tralies te belanden – en Erica daardoor nog amper te kunnen zien, laat staan aanraken - heeft hem in positieve zin veranderd. Hij is wat zachter geworden, zijn dominante trekjes net iets minder aanwezig. Hij is geduldiger en luistert beter naar anderen. Ook geeft hij Erica meer ruimte, iets wat ik een erg prettige ontwikkeling vond.

Hoewel Hard lijf niet bepaald verrassend of schokkend te noemen is – ik had eigenlijk alle verhaallijnen wel zo’n beetje voorspeld -  is het wel een fijne afsluiter van de Hacker-serie geworden. Alle verschillende plotlijnen worden keurig afgerond. Ook zien we personages als Marie en Daniel weer terug en krijgen we een blik in hun leven. En wat Erica en Blake betreft: ik mag hopen dat Meredith Wild ze na dit enerverende vijfde deel laat genieten van wat rustigere jaren. De epiloog aan het einde van het verhaal voorspelt in elk geval veel goeds!

Hacker-serie - Hard lijf

1  2  3  4  5

Na haar huwelijk met haar knappe geliefde Blake Landon lijkt Erica’s leven eindelijk perfect. Maar schijn bedriegt: bij terugkomst van hun huwelijksreis is Blake opeens het middelpunt van een schandaal rondom zijn duistere hackerverleden. Met Blakes vrijheid op het spel en hun toekomst in gevaar moeten Erica en Blake tot het uiterste gaan. Lukt het Blake de demonen uit zijn verleden definitief de rug toe te keren? En is de liefde tussen Erica en Blake sterk genoeg om voor altijd te blijven bestaan? Hard lijf is het nieuwe deel uit de succesvolle Hacker-serie.