Recensie: Onder water RECENSIE

In het kleine Amerikaanse stadje Acker’s Gap krijgt openbaar aanklager Belfa (Bell) Elkins op een nacht een telefoontje. Een auto met daarin het lichaam van de zestienjarige Lucinda Trimble is gevonden in een rivier. Aan Bell de taak om de waarheid boven water te krijgen, terwijl ze ondertussen zo haar eigen zorgen heeft. Haar dochter heeft namelijk onlangs besloten om bij haar vader te gaan wonen. Terwijl Bell haar best doet om haar privéleven in orde te krijgen en de zaak op te lossen, arriveert er een oude bekende in Acker’s Gap, met vergaande gevolgen.

Onder Water is het tweede deel in de Acker’s Gap reeks en prima op zichzelf te lezen, hoewel er soms wel wordt verwezen naar deel één. Dit eerste deel, “Onderhuids”, werd zeer lovend ontvangen en de verwachtingen voor dit nieuwe boek van Julia Keller waren dan ook hooggespannen. In Onder Water wordt Bell Elkins geconfronteerd met de vondst van het lichaam van Lucinda Trimble. Lucinda is vermoord en het kleine stadje is geschokt. Een moord in een stadje waar iedereen elkaar kent, of dénkt te kennen (zoals Bell zelf zegt: ‘Shit, het is verdomme al moeilijk genoeg om jezelf te kennen. Laat staan iemand anders’), doet veel stof opwaaien. Keller beschrijft hier goed de hechte gemeenschap van een bergdorpje wat worstelt met toenemende criminaliteit en armoede, en waar de bewoners – soms tegen wil en dank – op elkaar aangewezen zijn. Waar het voelt alsof iedereen familie van elkaar is, maar dat dat tegelijkertijd ook heel beklemmend kan werken.

Behalve het moordonderzoek is er veel aandacht voor het privéleven van Bell. Haar lastige relatie met sheriff Fogelsong, haar zus Shirley die verdwenen is, haar kersverse relatie met een jongere man en haar dochter Carla, die sinds kort bij haar vader woont. Dit leidt soms wat af van het hoofdthema, de moord, maar biedt de lezer wel de kans om het hoofdpersonage te leren kennen.

Naast de verhaallijn over de moord op Lucinda volgt tijdens de tweede helft van het boek een schokkende gebeurtenis. Deze gebeurtenis laat het stadje letterlijk en figuurlijk op zijn grondvesten schudden en maakt duidelijk dat Acker’s Gap niet veilig is. Er volgt een tweede verhaallijn die eigenlijk niet had gehoeven. De moord op zich was genoeg geweest om een goede thriller te maken. Deze tweede gebeurtenis leidt juist af van het hoofdverhaal en het onderzoek hiernaar en de uiteindelijke ontknoping van deze gebeurtenis is redelijk ongeloofwaardig. Het past niet bij de rest van het verhaal, aangezien de oorspronkelijke kracht van het verhaal juist ligt in het lokale leven en het effect van de moord hierop. Het is vreemd dat de schrijfster hiervoor gekozen heeft. Om er onderwerpen bij te betrekken die totaal niet passen bij de rest. Het boek had het niet nodig en verliest hierdoor zijn kracht. Wel verrassend is de uiteindelijke ontknoping van het moordonderzoek, hoewel het ineens allemaal wel erg makkelijk op zijn plaats lijkt te vallen ziet de lezer het niet snel aankomen.

Een ander minpunt aan het boek zijn de soms enórm lange volzinnen. Waaronder de langste zin die ik ooit in een boek heb gelezen op pagina 215, die ik hier niet zal neerpennen, omdat er een flinke spoiler in staat. Verder zijn er regelmatig té gedetailleerde omschrijvingen, vooral over de kleding van de diverse personages (heeft de schrijfster iets met mode?), maar ook over allerlei bijzaken. De schrijfster gaat hier te lang op door en lijkt hier meer aandacht aan te geven dan aan het verhaal zelf. Hierdoor blijft alles wat afstandelijk en wordt het nergens echt spannend. Te veel info geven in plaats van het te laten zien, in plaats van het de lezer te laten voelen (show don’t tell). Onder Water kruipt hierdoor niet zo onder je huid als het eerste boek en Julia Keller maakt hierdoor de verwachtingen helaas niet waar. Er komen nieuwe delen aan in deze reeks, hopelijk wél weer van het niveau van deel één.

Onder water

1  2  3  4  5

Voor de fans van 'Top of the Lake' en Nicci French' In 'Onder water' keert de lezer terug naar Acker's Gap, het gehucht waar de lezers van 'Onderhuids'openbaar aanklager Bell Elkins leerden kennen.

Julia Keller is auteur en journalist. Voor haar journalistieke werk werd ze onderscheiden met een Pulitzerprijs.

Telefoontjes op de vroege morgen zijn zelden goed nieuws, dus wanneer openbaar aanklager Bell Elkins gebeld wordt, weet ze al dat ze iets onaangenaams te horen gaat krijgen. Het lichaam van de zestienjarige Lucinda Trimble is gevonden op de bodem van de rivier. Het meisje was al dood voordat ze in het water gedumpt werd.

De zaak komt voor Bell op een lastig moment: haar dochter heeft besloten bij haar vader te gaan wonen; haar beste vriend, sheriff Nick Fogelsong, gedraagt zich de laatste tijd vreemd en een figuur uit het verleden duikt plotseling op zonder dat ze precies weet waarom.

Op zoek naar de waarheid, zowel over Lucinda als over haar eigen relaties, begeeft Bell zich uiteindelijk op een hellend vlak waarbij haar eigen leven in gevaar dreigt te komen.