Recensie: Suzy en de kwallen RECENSIE

Suzy is op twaalfjarige leeftijd haar allerbeste vriendin Fenny kwijtgeraakt. Ze zeggen dat haar vriendin verdronken is, maar Suzy wil dat niet geloven omdat Fenny een erg goede zwemster is. Volgens Suzy is Fenny gestorven door een kwaadaardige kwallenbeet. Ze vertelt dit tegen niemand, omdat ze eerst zeker wil weten of het daadwerkelijk zo is. Dus maakte ze een plan om haar hypothese te bewijzen...

Suzy en de kwallen is zonder meer één van de beste boeken die ik dit jaar gelezen heb. In eerste instantie sprak de achterflap me erg aan en verheugde ik me er erg op om het boek te gaan lezen. Na de eerste bladzijdes kon ik het boek niet meer wegleggen. Dit boek heeft me echt heel erg goed weten te verassen. De cover oogt kinderlijk, maar dat is het boek totaal niet. Ik weet zeker dat (jong) volwassenen ook zullen genieten van Suzy en de kwallen.

Suzy is namelijk een slimme meid die erg teruggetrokken is in haar eigen wereld. Het liefst is ze onzichtbaar voor de rest van de wereld. Een voorbeeld hiervan is dat ze besloten heeft, sinds de dood van Fenny, niet meer te praten (alleen wanneer het écht moet). Het knappe van de schrijver is dat alhoewel Suzy tegen niemand praat, je andere personages toch leert kennen. Denk hier bijvoorbeeld aan de ouders van Suzy. Dit wil zeggen dat Suzy zich kan willen afsluiten van de wereld, maar de wereld zich niet af wil sluiten van Suzy. Veel mensen willen er voor haar zijn, alleen moet ze dat wel toelaten. Ik heb echt genoten van Suzy als personage. Vaak lees je over avontuurlijke jongeren die de heldhaftigste dingen uithalen. Suzy niet. Suzy zou gezien kunnen worden als een vreemd meisje, maar och, wat houd ik van haar!

Suzy en de kwallen is niet geheel chronologisch geschreven. Gedurende het verhaal blik je terug op het verleden, zodat duidelijk wordt wat vooraf aan het ongeluk is gebeurd. Hierdoor krijg je een betere kijk op Suzy’s leven en wat zich er allemaal afspeelt. Het boek is opgebouwd uit erg korte hoofdstukken, allemaal geschreven vanuit het perspectief van Suzy. Erg interessant was dit, want Suzy’s kijk op de wereld is soms wat anders dan die van de meeste mensen. Al vanaf de eerste bladzijde werd ik in de wereld van Suzy meegesleurd, en wilde ik er niet meer uitkomen. Ik kon het boek maar niet wegleggen. Dit komt niet omdat het verhaal bijzonder spannend is, integendeel. Het komt omdat je als lezer wil weten hoe het met Suzy gaat en welke dingen ze in haar hoofdje haalt. Zoals ik al zei, Suzy is een erg interessant personage om te volgen.

Het boek is dus goed te volgen, maar de zinnen die geformuleerd worden en de gedachten van Suzy zijn erg mooi beschreven. Het boek staat dus echt vol met hele mooie quotes. Er moet namelijk niet vergeten worden dat dit boek wordt geschreven rondom een tragische gebeurtenis. En wat Suzy voelt en denkt, wordt zo goed verwoord door Ali Benjamin! Ik zou graag een vergelijking willen maken met een ander boek, alleen kan ik dit niet. Dit boek, net zoals Suzy, is zo uniek. Zoiets heb ik nog nooit gelezen.

Suzy en de kwallen is dus een boek dat mij ontzettend goed heeft verrast. Suzy als personage vind ik perfect, op haar eigen vreemde en onschuldige manier. Dit boek kan ik echt aan iedereen (jong én oud) aanraden. Geloof me, het zal je versteld staan hoe goed dit boek is. Tevens is dit boek de eerste roman van de schrijfster!

Suzy en de kwallen

1  2  3  4  5

Nadat haar voormalige beste vriendin verdrinkt, is Suzy Swanson ervan overtuigd dat dit komt dooreen zeldzame kwallenbeet. Dingen gebeuren immers heus niet zomaar. Teruggetrokken in haar eigen stille wereld, ontwikkelt ze een plan om haar theorie te bewijzen, zelfs als het betekent dat niemand haar gelooft en ze de wereld over moet reizen in haar eentje.