Recensie: De pianobouwer RECENSIE

Hélène Giroux arriveert in 1930 in het Canadese dorp St. Homais. Als ze de kerk binnenloopt wordt ze meteen verliefd op de piano die er staat. Een Molnar die gemaakt is in haar eigen fabriek totdat deze verwoest werd in de Eerste Wereldoorlog. Ze speelt tijdens de diensten in de kerk en wordt gevraagd de leiding te nemen over het koor. Ze begint zich net thuis te voelen in het dorp als haar verleden haar inhaalt en ze aangeklaagd wordt voor moord. Gedurende de rechtszaak moet Hélène alles vertellen wat ze zo ver weggestopt had.

De pianobouwer is een boek wat je het liefst in één keer uitleest. Het verhaal zit goed in elkaar en door de fijne schrijfstijl van Kurt Palka vlieg je als het ware door het boek. Vanaf de eerste bladzijde weet hij de lezer te boeien en nieuwsgierig te maken naar de rest van het verhaal. Hij geeft steeds een beetje meer informatie zodat je blijft lezen. De hoofdpersoon is goed uitgewerkt, de andere karakters wat minder. Enerzijds zou het leuk zijn wat meer over hen te weten, anderzijds doet het geen afbreuk aan de kracht van het verhaal.

Het verhaal speelt zich wisselend in het heden en verleden af. In het heden zie je Hélène eerst worstelen met haar plek vinden in St. Homais en vervolgens met het doorstaan van de rechtszaak. In het verleden leer je over het ontstaan van de Molnarfabriek en het leven van Hélène voor haar aankomst in St. Homais. Door deze afwisseling blijft de vaart in het verhaal en kom je steeds een beetje meer te weten over Hélène en de reden waarom ze haar verleden zo ver wegstopt.

De hoofdpersoon in De pianobouwer is een vrouw met vele verschillende kanten wat haar tot een zeer interessante en makkelijk aardig te vinden hoofdpersoon maakt. Ze laat een indruk bij je achter die je niet snel weer kwijt raakt. In het heden lijkt Hélène in de dagelijkse beschrijvingen zo’n gewone, alledaagse, onopvallende vrouw dat je bijna vergeet hoe uitzonderlijk ze is. In de beschrijvingen over haar verleden, haar luxe auto en haar getalenteerde pianospel ontdek je pas hoe bijzonder ze is. Zeker voor de tijd waarin het boek geschreven is waar het zeker niet gewoon was om als vrouw een eigen bedrijf te hebben. Het verhaal speelt zich af in 1930 en is zo goed geschreven dat je je ook echt in die tijd waant. Je vergeet bijna dat het boek pas recent geschreven is.

Door de goede schrijfstijl en het prachtige verhaal dat goed in elkaar zit is dit boek zeker een aanrader. Zeker voor diegene met een voorliefde voor verhalen die zich in die tijd afspelen. Het zou me ook niet verbazen als dit verhaal ooit verfilmd gaat worden.

De pianobouwer

1  2  3  4  5

1930. Het Frans Canadese dorpje St. Homais is diep onder de indruk als Helene Giroux er in haar luxe wagen arriveert. Ze neemt de leiding over het kerkkoor en speelt piano tijdens diensten. Voor de Eerste Wereldoorlog was ze eigenaar van de Noord-Franse Molnar pianofabriek; een van haar piano's staat in het kerkje. Enkele bewoners koesteren argwaan jegens de vreemde vrouw. Ze lijken gelijk te krijgen wanneer Helene wegens nieuw bewijs opnieuw aangeklaagd wordt voor moord. Tijdens de rechtszaak kan Helene niet anders dan één voor één haar geheimen prijsgeven.

Palka mengt op weergaloze wijze de grote thema's van liefde,
    verraad, trouw, jaloezie en wraak met een schitterend vrouwenleven,
    zodat je diep onder de indruk achterblijft.