Recensie: Wildcards: Game Over RECENSIE

In Wildcards: Game Over, het tweede deel van de Wildcards-serie, gaat de strijd van de Azen tegen de dreigingen in de wereld verder. De Azen zijn mensen die door het buitenaardse wildcards virus superkrachten hebben gekregen, en komen deze keer in actie namens de Verenigde Naties. De bonte groep Azen helpt onder andere de bevolking van New Orleans, die geteisterd wordt door orkanen en zombies. Daarnaast strijdt de groep tegen de genocide in de Nigerdelta en gaan ze op onderzoek uit als er een atoombom afgaat in een stadje in Texas.

Het Wildcards-universum is in de jaren tachtig verzonnen en opgezet door George R.R. Martin en Melinda Snodgrass. De boeken worden nu opnieuw uitgegeven in het Nederlands. Deel één, Het spel der Spellen, wist niet helemaal te overtuigen. Dit kwam vooral omdat het verhaal niet als een geheel aanvoelde. Er was een nogal abrupte overgang van het reality tv-programma American Heroes, waar de Azen moesten strijden voor de titel van de beste superheld, naar de tweede helft van het boek die zich afspeelt in een oorlog in Egypte.

In het tweede boek is er veel meer eenheid: het is duidelijk waar het boek om draait, namelijk de superhelden die meehelpen allerlei problemen in verschillende delen van de wereld op te lossen. Door die verscheidenheid, vergt het echter nog steeds concentratie om het verhaal goed te kunnen volgen. Dat wordt nog eens versterkt door het feit dat een aantal superhelden behoorlijk complexe personages zijn. Zo heeft de hermafrodiet Noel een groter aandeel in het verhaal. Zij heeft drie gedaantes: haar gedaante als Noel, als de man Bahir en als de verleidelijke vrouw Lilith en in al deze gedaantes heeft zij andere loyaliteiten en connecties. Ondanks dat zij zo complex is, maakt haar verhaallijn uiteindelijk veel indruk door de keuzes die zij durft te maken.

Bijna alle Azen die al in het vorige deel geïntroduceerd waren, komen in dit deel weer terug. Jonathan Hive heeft een kleinere rol dan in het vorige boek, terwijl Curveball/Kate juist meer aandacht krijgt. De wisseling tussen de verschillende perspectieven is goed opgebouwd en daardoor blijft het verhaal boeiend. Als lezer heb je altijd je eigen favoriet qua personage en verhaallijn, maar de opzet is slim gekozen.

Verder is er in dit boek ruimte gemaakt voor nieuwe personages. Zo is de verhaallijn van de Aas Niobe een aanwinst voor het verhaal. Door haar specifieke situatie (die ik niet verklap) en bijzondere Aaskracht leer je nog meer over het achtergrondverhaal: hoe het wildcards virus heeft gewerkt en wat de gevolgen daarvan geweest zijn. In deel één miste er meer uitleg over het virus en gelukkig krijg je in dit deel daarover dus meer duidelijkheid.

Wildcards: Game Over is een geslaagd tweede deel in het Wildcards-universum, en duidelijk beter dan het eerste deel. Het is echt een heerlijk boek vol met actie. De unieke superhelden die je leert kennen zijn overtuigend en maken je benieuwd naar hoe het hun verder zal vergaan. Hopelijk komt deel drie heel snel uit!

Wild cards 2 - Game over

1  2  3  4  5

Game Over is het tweede deel uit de Wild Cards-serie. Bedacht door Game of Thrones-auteur George R.R. Martin en Melinda Snodgrass. Meerdere bekende fantasy- en sciencefictionauteurs schrijven mee aan de boeken.
    Inmiddels heeft ook een nieuwe generatie superhelden haar plek opgeëist in de wereld. Bekend geworden door het tv-programma American Hero speelt het clubje inmiddels een cruciale rol in vele internationale gebeurtenissen. Zo vechten de helden, onder leiding van de Verenigde Naties, tegen de genocide in de Nigerdelta, bieden ze hulp bij een zombie-uitbraak in het door orkanen geteisterde New Orleans en onderzoeken ze een nucleaire explosie in een stadje in Texas.
    Het Wild Cards-universum werd in 1987 bedacht door Game of Thrones-bestsellerauteur George R.R. Martin en Melinda Snodgrass. Meerdere bekende fantasy- en sciencefictionauteurs schrijven mee aan de boeken.