Recensie: Ellen in de spotlights RECENSIE

Ellen is elke week samen met haar vriendinnen te vinden op de manege. Op een dag krijgen ze te horen dat de lokale telvisiezender er een tv-serie wilt maken. De meiden zijn dolenthousiast en hopen allemaal dat ze een rol krijgen, maar ze zijn zijn niet de enigen. Zo moet en zal Nina, een ander meisje op de manege, de hoofdrol krijgen. Op een dag krijgt Ellen een berichtje I’LL KILL YOU, BITCH! Daarnaast gebeuren er nog meer rare dingen op de manege, maar de beste vriendinnen gaan het oplossen.

Ellen is een tiener die overal een oplossing voor heeft. Als haar vriendinnen een probleem hebben, komen ze altijd naar haar toe. Zo heeft elk van haar vriendinnen iets bijzonders. Eline weet alles over make-up en Kaatje bakt de heerlijkste taarten. Ze zijn hartsvriendinnen en dat blijven ze wat er ook gebeurt.

Ellen in de Spotlights is nieuw leuk deel uit de “For girls only” serie van schrijfster Hetty van Haar. Net als in de andere delen gaat het over de vriendschap tussen de vijf vriendinnen. Ook in dit boek wordt bewezen hoeveel de vriendinnen elkaar nodig hebben en er voor elkaar zijn. Ellen wordt gepest en dit laten de andere meiden natuurlijk niet gebeuren. Het boek laat je zien hoe hard je je vrienden nodig hebt als je wordt gepest en hoe je het samen kunt oplossen.

Van Haar maakt gebruik van makkelijk woordkeuze, wat het boek goed leesbaar maakt. Het boek heeft een groot lettertype en op elke bladzijde staat een kleine cartoon. Er worden veel onderwerpen naar voren gebracht die nu op tieners van belang zijn. De volgende vragen worden behandeld: Mag ik ’s avonds op mijn telefoon? Wat kan ik allemaal op het internet zetten? Het boek laat de leuke kant van sociale media zien, maar ook de minder leuke. Zo is vloggen leuk, maar zijn er ook mensen die jou er anoniem mee kunnen pesten.

Het verhaal komt moeizaam op gang. Aan het begin gebeurt er heel weinig en in de laatste paar hoofdstukken heel veel. Vanaf het midden begint de spanning op te lopen en kijk je uit naar het einde. Het spannendste wordt niet verklapt, waardoor je wel door moet lezen. Jammer aan het boek is dat je maar één kant van het verhaal ziet. Ze laten niet zien waarom kinderen iemand gaan pesten.

Ellen in de Spotlights is een grappig en spannend meiden boek voor kinderen rond de tien jaar. Het boek gaat over paarden en vriendinnen, wat veel tieners aan zal spreken. Het doet me denken aan De Wilde Kippenclub. Wij hopen dat Hetty van Haar met nog meer avonturen komt van deze hartsvriendinnen.

For Girls Only - Ellen in de spotlights

1  2  3  4  5

LTV, de lokale televisiezender, wil een miniserie maken over manege Het Hoefijzer. Ellen hoopt vurig dat zij er een rol in mag spelen. Maar dan verschijnt Nina. Zij moet en zal de hoofdrol krijgen - en daar heeft ze alles voor over. Op een dag krijgt Ellen een reactie op haar vlog: I'LL KILL YOU, BITCH! En het blijft niet bij mail alleen... Gelukkig heeft Ellen haar hartsvriendinnen, die haar steunen door dik en dun.