Recensie: Amour Provence RECENSIE

“Zorgvuldig bewaarde geheimen en opbloeiende liefde in een Frans wijndorp”, dat is het boek Amour Provence. Het is het debuut van schrijfster Constance Leisure. In het Franse dorp Serret leven veel families al generaties lang van de teelt en verkoop van wijn. Dit geldt ook voor de families van Didier en Gilberte. Didier heeft van jongs af aan al een zwak voor Gilberte, maar weet niet of en hoe hij haar aan kan spreken. Gilberte laat het eenvoudige leven op het Franse platteland achter zich om zo een familiegeheim te ontvluchten. Jaren later keert zij terug…

Amour Provence heeft een mooie, zonnige cover waardoor je meteen zin krijgt om aan dit boek te beginnen. Een verhaal dat zich afspeelt in een ander land wekt altijd mijn interesse, omdat je  lekker kan wegdromen over verre plaatsen en mooie locaties. Het maakt de avonturier en de reiziger los in de lezer! Het is duidelijk dat schrijfster Constance zelf vele jaren heeft doorgebracht in Frankrijk. De fluitende vogeltjes, de berg Mont Ventoux, dit alles weet Constance gedetailleerd te beschrijven. Als lezer waan je zelf een beetje in de Provence, al had Constance hier nog veel meer gebruik van kunnen maken. Wanneer zij bijvoorbeeld de cultuur en bezienswaardigheden van het plaatsje Serret nog meer terug zou laten komen in het verhaal, zou ik een ultiem Frans zomergevoel hebben gekregen.

Wanneer je de achterkant, het plot, van het boek leest zou je verwachten dat dit verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Didier, van Gilberte of vanuit beiden. Niets is minder waar. In totaal volg je het verhaal vanuit zes verschillende personages. Dit is in eerste instantie natuurlijk even wennen. Alle personages zijn namelijk met elkaar verweven, maar vaak gaan er wel een aantal jaren overheen. Zo is Didier in eerste instantie een scholier, maar later is hij in het verhaal van Rachida dertig. De personages worden alsmaar ouder, naarmate het boek vordert. Alhoewel Constance de personages uitgebreid beschrijft en duidelijk naar voren brengt wat de relatie is met alle andere personages, blijft Amour Provence aan de oppervlakte.

In totaal lezen we ‘maar’ tweemaal een stuk van Didier, Gilberte en Euphémie. Alle andere personages komen slechts eenmaal aan bod. Hierdoor maak je wel kennis met de personages, maar leer je ze niet echt kennen. Je voelt je niet verbonden en leeft niet met ze mee, iets wat in mijn ogen cruciaal is om emoties los te maken bij de lezer. Net op het moment dat ik bijvoorbeeld oprecht geïnteresseerd werd in hoe het verder zou gaan tussen Rachida en Mohammed, stopte dit verhaal.

Via een later verhaal (van een ander personage) kom je er uiteindelijk wel achter hoe het is afgelopen tussen hen, maar dat wordt dan helaas ‘tussen neus en lippen’ door vermeld. Ook verwacht je dat de introductie van al deze personages belangrijk gaat zijn voor het verloop van het verhaal. Dat er uiteindelijk een soort climax komt, waarin alle personages samenkomen. Helaas is dit niet helemaal het geval. Zoals eerder gezegd zijn alle personages wel met elkaar verweven, maar het heeft weinig toegevoegde waarde. Amour Provence mist hierin ook de duidelijke, bekende structuur van begin, kern en eind. Bij alle 239 pagina’s had ik het gevoel dat ik mijzelf bevond aan het begin van een verhaal en toen ineens… was het boek afgelopen.

Kortom, Amour Provence slaat wat mij betreft de plank behoorlijk mis. Ik zie een hoop potentie in dit verhaal en in deze schrijfster. Het plot is interessant en er is een mooie basis. Schrijfster Constance weet een leuke setting te scheppen van het leven in een dorp in de Provence en weet interessante personages te creëren. Kortom, Amour Provence beschikt over alle ingrediënten om een sterk en hartverwarmend verhaal mee te beginnen. Helaas blijft het bij beginnen. Een boek is in mijn ogen goed als het mij meeneemt, wanneer ik alles om mij heen vergeet en niets anders kan doen dan verder lezen. Bij dit boek was dit niet het geval. Er was geen enkel moment van spanning of romantiek. Dit boek bracht bij mij geen traan en ook geen lach teweeg.

Amour Provence

1  2  3  4  5

Amour Provence van Constance Leisure is een portret van het leven in de Provence zoals je niet eerder las: zorgvuldig bewaarde geheimen en opbloeiende liefde achter de deuren van de schilderachtige dorpen. Een heerlijk boek voor op vakantie in Frankrijk.

In twee naburige dorpen in de Provence kennen veel families elkaar al generaties lang. Zo ook die van Didier Falque en Gilberte Perra, de kinderen van concurrerende wijnmakers. Didier weet dat Gilberte nooit een partij voor hem zal zijn. Hun wegen scheiden zich wanneer Gilberte het dorp ontvlucht vanwege een familiegeheim.
    Wanneer zij jaren later terugkeert, is Didier het zwarte schaap van het dorp. Wat is er gebeurd in de tussenliggende jaren?