Recensie: Zonder bagage RECENSIE

''Niet mee: spullen en plannen. Wel mee: een groene jurk en het verleden”, dat zegt de onderkop van het boek Zonder bagage. Het verhaal gaat over de schrijfster Clara Bensen zelf en is dus non-fictie. Clara besluit, na een quarterlifecrisis, online een datingprofiel aan te maken. Hier ontmoet ze Jeff, een echte avonturier vol bijzondere reisplannen. Samen met deze man, die ze amper zes weken kent, besluit ze een interessant en uitdagend reisexperiment te gaan doen: In drie weken gaan ze reizen door acht verschillende landen, zonder planning, vastgestelde route of reserveringen. En natuurlijk… zonder bagage! Volgens de laatste berichten is dit boek zo succesvol dat het wordt verfilmd en is niemand minder dan Shailene Woodley gestrikt voor de rol van Clara Bensen.

Het plot van Zonder bagage is intrigerend en het feit dat het het waargebeurde verhaal is van Clara Bensen maakt het des te interessanter. De kaft, de titel en het plot wekken direct nieuwsgierigheid op. Allemaal kennen we de volle, bepakte koffers voor een vakantie, dus het idee dat Clara op reis gaat met alleen een tandenborstel, een portemonnee en deodorant is bizar. Tijdens het lezen van dit boek denk je geregeld: “Waarom pak ik eigenlijk zoveel spullen in wanneer ik op vakantie ga? Heb ik deze spullen echt allemaal nodig?”

Bekend is dat Clara het verhaal pas heeft geschreven na de gemaakte reis. Dit is erg knap, want Clara weet alles tot in de details te beschrijven. Sarajevo, Dubrovnik, Athene en andere wereldse locaties. Als lezer heb je het gevoel alsof je van je huiskamer binnenstapt in deze steden en met haar mee reist door de acht verschillende landen.

Als beginnende reiziger kon ik het dan ook niet laten om af en toe aantekeningen te maken, wanneer Bensen mij via haar woorden vertelde over een mooie locatie of bezienswaardigheid. Dit boek inspireert! Naast dat Bensen een gedetailleerde schrijfstijl heeft, weet ze ook sterk haar emoties en gedachten te beschrijven wanneer ze in deze plaatsen rondloopt. Zo schrijft ze: “Hier in Bosnië en de andere Balkanlanden was de herinnering aan oorlog nog diepgeworteld en vers, de aarde werd nog doorgekamd op zoek naar landmijnen en bij iedereen die boven de dertig was, was in de ogen een zeker lijden zichtbaar”. Deze verbindingen tussen het nu en het verleden brengen dit verhaal meer diepgang.

Overduidelijk is dan ook dat de schrijfster beschikt over een flink portie hersens en een diploma aan de universiteit, waardoor Zonder bagage zeker geen luchtige stof is. Het boek is daarin anders, complexer, dan ik had verwacht. Dit is een boek waarvoor je echt even moet gaan zitten, waarvoor je de tijd moet nemen.

Wel leek het alsof het eerste deel van de reis heel uitgebreid beschreven werd, in vergelijking met het laatste deel van de reis. Net toen ik gewend was geraakt aan de uitgebreide en gedetailleerde schrijfstijl van Bensen, leek het alsof we in sneltreinvaart door de laatste locaties heen gingen. Dat ervoer ik als zonde en dit is, samen met het gebruik van de soms moeilijke woorden, de voornaamste reden waarom er geen vijfde hartje is verdiend.

Zonder bagage claimt zowel een reisverslag als een liefdesverhaal te zijn. Met dit laatste ben ik het niet helemaal eens. Er is inderdaad de mannelijke hoofdpersoon Jeff in dit verhaal en er is sprake van een ontluikende liefde tussen beiden. Het boek bevat zeker een aantal hartverwarmende momenten, welke een glimlach op je gezicht brengen. Dit is vooral te danken aan Jeff, de excentrieke, nuchtere man die je continu verrast. Er is sprake van een sterk contract tussen Jeff en Clara, maar naarmate het boek vordert groeien ze allebei meer naar elkaar toe. Echter, het is het verhaal van de liefde van Clara voor zichzelf dat centraal staat. De titel ‘Zonder bagage’ slaat namelijk niet alleen op de reis, maar ook op het feit dat je je eigen bagage nooit écht kan achterlaten. In dit boek neemt Clara Bensen je mee op haar zoektocht naar zichzelf, het antwoord op levensvragen en het accepteren van het verleden en het heden. Hoe stap je over je angsten heen? Hoe kan je vertrouwen op je eigen kunnen en op de wereld om je heen?

Dit is een boek zoals ik nog niet eerder heb gelezen. Na het lezen van de laatste bladzijde was ik stil en was ik even niet in staat om iets anders te doen dan turen. Zonder bagage is inspirerend, hoopvol en soms confronterend. Het heeft iets ongrijpbaars; het boek is ietwat maf, er ‘gebeurt’ misschien niet heel veel, maar toch is het een verhaal wat je niet los kan laten. Het zet je aan het denken. Ik ben er dan ook nog steeds niet uit wat dit boek nu zo speciaal maakt, maar speciaal… dat is het zeker. Het concept is vernieuwend, onwerkelijk en mooi. En wie weet, misschien laat jij de volgende keer ook wel wat meer spullen thuis.

Zonder bagage

1  2  3  4  5

Wanneer Clara Bensen haar quarterlifecrisis achter de rug heeft, maakt ze op een datingsite een account aan. Al heel snel leert ze Jeff kennen, een bruisende universiteitsmedewerker die niet veel op heeft met de gangbare regels en normen. De twee kennen amper elkaars achternaam als ze besluiten een riskant reisexperiment te ondernemen: ze gaan in drie weken acht landen aandoen. Geen hotelreserveringen, geen plannen en het beste van alles: geen bagage.
    Clara's verhaal zal zowel avonturiers als huismussen aanspreken. Het is zowel een liefdesverhaal, een reisverslag als een modern antwoord op de eeuwenoude vraag: hoe vind je de moed om de grenzen van wat vertrouwd is te overschrijden?
    Kun je van iemand houden die weinig moet hebben van etiketten en vanzelfsprekendheid? En is het eigenlijk wel mogelijk om je bagage écht achter je te laten? Onderweg mijmert Clara over de uitdagingen van onbezwaard reizen, terwijl ze ook beseft dat je je bagage als je verliefd wordt nooit écht kunt achterlaten.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane