Recensie: De patissier van Parijs RECENSIE

Parijs 1909/1910. Guillaume de Frère (Guy) gaat met zijn vriend Nicholas vanuit Bordeaux naar Parijs om daar aan het werk te gaan bij de spoorwegen. Bij hun aankomst op het station in Parijs heeft Guy een toevallige ontmoeting met Jeanne Clermont, een jonge rijke dame die grote indruk maakt op Guy, maar vervolgens verliezen ze elkaar weer uit het oog. Totdat Guy per toeval terecht komt bij Pâtisserie Clermont waar hij geraakt wordt door de mooie creaties en de dochter van de eigenaar, Jeanne. Ze worden verliefd op elkaar, maar door het verschil in klasse is hun liefde kwetsbaar.

Cambridge, 1988. De opa van Petra was een gerespecteerd historicus en auteur. Na zijn overlijden ruimt Petra zijn archief op en stuit op een foto van haar opa met twee onbekende mensen met de tekst ‘Vergeef me’ op de achterkant. Petra gaat op onderzoek naar het verhaal achter deze foto, maar daarbij heeft ze concurrentie van haar grootvaders biograaf die ook geboeid is door dit verhaal en een schandaal ruikt. Er volgt een race om de waarheid.

De twee verhaallijnen in De patissier van Parijs komen om en om aan bod, je springt heen en weer in de tijd. Als lezer weet je dat de verhaallijnen met elkaar te maken hebben, maar hoe de verhalen precies verbonden zijn, blijft lange tijd een raadsel. Deze opbouw zorgt ervoor dat je door blijft lezen, omdat je wilt weten hoe de verhalen verder gaan en uiteindelijk met elkaar verbonden zijn.

De hoofdpersonen Guy en Petra heeft de schrijfster verder uitgediept, zo heeft Guy weinig geld en moet hij ook zijn moeder onderhouden, maar daarnaast droomt hij van de prachtige Jeanne. De schrijfster weet het de sociale afstand tussen leerling-kok en de chique eigenaren en bezoekers van de patissier duidelijk over te brengen. Het verschil tussen arm en rijk was in die tijd groot en dat zag je ook terug in de wijken van Parijs. Iedereen waarschuwt Guy vanwege het klassenverschil tussen hem en Jeanne, maar hij gelooft niet dat hun liefde onmogelijk is.

Petra is een promovenda die naast het onderzoek naar haar opa ook haar proefschrift moet schrijven, maar door alle tijd die zij in het onderzoek naar haar opa stopt, dreigt haar proefschrift niet op tijd af te komen. Gaat het haar lukken het mysterie te ontrafelen en krijgt ze haar proefschrift op het juiste moment gereed?

Dat de schrijfster ook recepten schrijft blijkt duidelijk uit de beschrijvingen die zij geeft van de heerlijkste dingen die worden gecreëerd in Pâtisserie Clermont. Laura Madeleine heeft een fijne schrijfstijl en weet je mee te voeren naar de keuken van de pâtisserie, je kunt de karamel bijna ruiken, ziet de prachtigste creaties zo voor je en voelt de hitte van de grote ovens.

Ook de cover van het boek helpt mee je te verleiden om je onder te dompelen in de zoetheid van beste pâtisserie van Parijs: de lichte kleuren, de Eiffeltoren, Franse macarons en de prachtig vormgegeven letters.

Door de geheimen die verwerkt zijn in het boek, vlieg je door het verhaal heen en blijf je lezen. Wat heeft de opa van Petra precies gedaan dat hij ‘Vergeef me’ op de foto schreef en hoe loopt het af met de liefde tussen Guy en Jeanne?

Laura Madeleine heeft met De patissier van Parijs een schitterend debuut geschreven. Deze heerlijke roman doet verlangen naar meer!

De patissier van Parijs

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Parijs, 1909. Het toeval leidt Guy naar Pâtisserie Clermont, waar hij onmiddellijk geraakt wordt door de schoonheid van de elegante creaties - en door de dochter van de patissier, Jeanne. De twee worden verliefd, maar net als het broze suikerwerk waar de patisserie om bekendstaat, is hun geluk kwetsbaar...

Cambridge, 1988. Petra ontdekt een foto van haar opa, een gerespecteerd auteur, met twee mensen die ze niet kent en de mysterieuze tekst 'Vergeef me'. Als haar opa's biograaf vervolgens een schandaal ruikt en daar zijn pijlen op richt, begint een race naar de waarheid.