Recensie: Meester Kikker RECENSIE

Meester Frans is een geweldige meester! Daar zijn Sita, Wouter en alle andere kinderen in de klas het helemaal over eens. Ze zouden hem voor niemand willen inruilen. Op een dag vertelt meester Frans hen een groot geheim. Hij verandert soms in een kikker. Omdat hij hun klas zo leuk vindt, mogen zij het weten. De kinderen lachen. Wat een gekke meester hebben ze toch. Maar dan komt hij de klas binnen met kroos in zijn haar en een dikke laag modder over zijn kleren. Was het misschien toch geen grapje van meester Frans?

‘Meester kikker’ is een verhaal van Paul van Loon, geschreven in 1996. Ook toen al werd de kwaliteit van dit boek onmiddellijk opgemerkt en beloond met een prijs van de Nederlandse kinderjury. De heruitgave van ‘Meester kikker’ past binnen het uitkomen van de film ervan, waarin Jeroen Spitzenberger meester Frans speelt.

Als kind verslond ik Paul van Loon zijn griezelbussenserie. De redenen waarom ik van die verhalen genoot, zijn doorheen de jaren niet veranderd en komen nog steeds terug in zijn meer hedendaagse verhalen. Paul van Loon begrijpt een kindergeest. Alles wat hij schrijft, heeft net voldoende spanning om aan te spreken en net voldoende relativering of goede elementen om het niet ''slapeloze nachten'' - eng te maken. Daarnaast gebruikt hij een flinke portie humor in zijn verhalen. In ‘Meester kikker’ is dat niet anders. Zijn personages zijn erg herkenbaar en geloofwaardig. De problemen zijn op kindermaat gemaakt zodat ze tijdens het lezen al mee kunnen denken over hoe Sita en de rest alles zullen oplossen met op het einde een kleine, leuke verrassing. Tussendoor wordt het verhaal opgeleukt met enkele zwart-wit tekeningetjes. Verder is de tekst zo opgesteld dat dit een uitstekend boek is om zowel voor te lezen als zelf te laten lezen. Ten slotte vond ik het ook erg aangenaam dat Paul van Loon op het einde van het boek schrijft hoe hij op het idee van ‘Meester kikker’ kwam met daarin een belangrijke relativering over de ooievaar.

‘Meester kikker’ van Paul van Loon is een amusant en grappig kinderverhaal met een vleugje spanning er tussendoor. Het boek vekrijgt daarom de hoogst haalbare score!

Meester Kikker

1  2  3  4  5

'Soms ben ik een kikker. Dat is mijn supergeheim. Niemand mag het weten, behalve jullie.' Sita, Wouter en de andere kinderen in de klas lachen. Leuke grap van de meester. Totdat hij op een dag de klas in komt met kroos in zijn haar. Zijn kleren zijn nat en gescheurd. De meester is aangevallen door een ooievaar, zegt hij...