Recensie: Verloren dochter RECENSIE

Verloren dochter gaat over de 18-jarige Su die met haar zus en diens vriendinnen op vakantie is in Mallorca. Su is de braafheid zelf en laat zich niet snel gaan, totdat ze op een avond in een club helemaal losgaat. Een filmpje waarop te zien hoe Su voor twaalf mannen op haar knieën zit gaat viraal. Su heeft het gevoel dat haar leven voorbij is en duikt onder en haar zus vertrekt zonder haar naar huis. Thuis doet moeder Ruth er alles aan om haar dochter weer thuis te krijgen en zint ondertussen op wraak op de jongen die haar en haar dochters leven compleet op de kop heeft gezet.

Het idee achter Verloren dochter is actueel en geloofwaardig. Regelmatig komt er in het nieuws voorbij dat er weer een seksfilmpje is opgedoken op een van de vele sociale mediakanalen in de wereld. Fitzgerald heeft hier op een goede manier op ingespeeld en de situatie goed geschetst. Ze start ook sterk met de eerste zin: ‘Ik heb twaalf jongens gepijpt in Magaluf.’ Het begin zorgt ervoor dat je direct in het boek zit en dat je wilt weten wat zich precies heeft afgespeeld vóór dat moment. De titel en ondertitel van het boek, een moeder die zint op wraak na de online aanval op haar verloren dochter, wekt ook nieuwsgierigheid op. Wat gaat moeder doen om te zorgen dat alles goedkomt voor haar dochter?

De gebeurtenissen die in het boek centraal staan worden op een manier beschreven dat iedereen zich hierin zou kunnen inleven. Veel jongeren zouden de angst kunnen voelen die door je heen zou gaan als er een seksfilmpje van jou online zou staan en het is de nachtmerrie van elke ouder als jouw kind centraal staat in een pornografische video op YouTube. De angst van Su wordt werkelijkheid als iedereen die ze kent het filmpje heeft gezien. Ook Ruths nachtmerrie wordt werkelijkheid als ze Su op haar knieën voor twaalf mannen ziet zitten en langzaam zint ze op wraak.

Helaas zijn de personages erg onsympathiek neergezet, waardoor het inleven lastig wordt. Su wordt beschreven als een zelfverzekerd en slim meisje, maar dit houdt niet stand wanneer ze een meeloper wordt of zichzelf ziet als een ongeaccepteerde dochter. Hetzelfde geldt voor Ruth. Ze wordt door Fitzgerald neergezet als een egoïstische vrouw die alleen haar eigen carrière belangrijk vindt en haar man als hulpstuk ziet om haar leven gemakkelijker te maken.

Het boek wordt geschreven uit de perspectieven van Su en Ruth en dit wordt regelmatig afgewisseld. Het is op sommige punten helaas niet altijd duidelijk wie er aan het woord is. Vaak kom je hier pas na een aantal zinnen achter. Dit zorgt ervoor dat het verhaal niet altijd even duidelijk is en waardoor het lastig is om geconcentreerd te blijven. Ook wordt er verscheidene keren teruggekeken en vooruitgekeken naar gebeurtenissen en het is niet altijd duidelijk wanneer en waar iets afspeelt. Dit had makkelijk voorkomen kunnen worden door de naam van Su of Ruth en de datum wanneer het afspeelt boven het hoofdstuk te plaatsen.

Verloren dochter begint goed met een krachtige titel en een sterke eerste regel, maar hoe verder je in het boek bent, hoe slechter het wordt. Door onsympathieke personages en onduidelijke hoofdstukken is het lastig om je concentratie erbij te houden. Erg jammer, want aan het actuele onderwerp ligt het niet.

Verloren dochter

1  2  3  4  5

Helen Fitzgerald bekend van de succesvolle literaire thriller Kleine meisjes, is terug met een rollercoaster van een boek over een moeder, een dochter en een sex tape die viral gaat. Op dit moment hebben drieëntwintigduizend zesennegentig mensen mij online gezien. Onder wie mijn moeder, mijn vader, mijn zusje, mijn oma, mijn andere oma, mijn opa, mijn baas, mijn biologieleraar en mijn vriendje James. Wanneer Leah en haar geadopteerde zusje Su samen op vakantie naar Mallorca gaan om het behalen van hun middelbare schooldiploma, keert alleen Leah daarvan terug. Haar ijverige, intelligente zus Su blijft weg, vernederd en bang: er staat een video online waarop ze dronken seksuele handelingen verricht in een nachtclub. En iedereen heeft die gezien. Hun moeder Ruth, een succesvolle rechter, is woedend. Hoe kon dit gebeuren? Hoe krijgt ze de mannen die misbruik hebben gemaakt van haar onschuldige dochter achter de tralies? Welke rol heeft Leah gespeeld? En lukt het Ruth om haar dochter te vinden als Su niet gevonden wil worden? Met Verloren dochter heeft Helen Fitzgerald wederom een beangstigende en tegelijkertijd hartverscheurende literaire thriller geschreven. Over een moeder op die zint op wraak na de online aanslag op haar dochter.