Recensie: Tot de dood ons scheidt RECENSIE

‘Geen enkele vrouw zal mij ooit verslaan. Zij is zelf dit spel begonnen, verblind door haar eigen hoogmoed, een vrouw die haar plaats niet kent. Ik voel geen angst voor Lucy Kincaid. Zij vormt geen bedreiging. De mannen in haar leven wel, maar tegen de tijd dat ze beseffen hoe het zit, ben ik allang verdwenen.’

Tot de dood ons scheidt van Allison Brennan is het eerste boek van de 12-delige Lucy Kincaid-serie. Na een langzame start, voldoet dit boek toch aan alle verwachtingen die je na het lezen van de covertekst hebt!

Zes jaar geleden is Lucy Kincaid mishandeld, verkracht, vernederd op internet en bijna vermoord door Adam Scott en Roger Morton. Adam Scott is inmiddels dood door de hand van Lucy en ook Roger Morton is doodgeschoten. Lucy heeft inmiddels haar leven weer op de rit en wil voor de FBI gaan werken. Als vrijwilliger bij WCF spoort zij seksdelinquenten op die voorwaardelijk vrij zijn en probeert hen in de val te lokken. Als blijkt dat een aantal van hen vermoord zijn, vraagt men zich af of Lucy hier iets mee te maken heeft. Maar ook zij is niet veilig als zij zich realiseert dat ze wordt gevolgd door een stalker. Zal zij hieraan ontsnappen? Of zal zij opnieuw in de handen van een psychopaat vallen?

Het is jammer dat Tot de dood ons scheidt wat moeilijk op gang komt. Pas na 150 pagina’s begint de spanning een beetje op te bouwen en kom je echt in het verhaal. De moeilijke start is te wijten aan het feit dat Allison Brennan schrijft vanuit veel verschillende personages. Deze personages worden in de eerste hoofdstukken allemaal geïntroduceerd. Hierdoor raak je de draad van het verhaal af en toe een beetje kwijt. Ook het feit dat er af en toe gebeurtenissen herhaalt worden, doordat het aan iemand anders verteld wordt, vertraagt het leestempo.

Op het verleden van Lucy, en wat zij toen heeft meegemaakt, wordt in het begin niet echt ingegaan. Als het boek vordert kom je er steeds meer achter wat er met haar gebeurd is. Het zou beter geweest zijn om dit meer in het begin van het boek te vertellen, zodat je Lucy meteen beter leert kennen. Zij is tenslotte het hoofdpersonage van het boek. Hierdoor zou je ook meteen meer in het verhaal zitten. Nu komen heel veel gebeurtenissen uit de lucht vallen, terwijl veel ervan beter begrepen zou kunnen worden als je het verhaal van Lucy kent.

Een leuk element in het boek is dat de krantenartikelen, smsjes, mails, brieven etc. letterlijk worden weergegeven. Zo lijkt het verhaal levensecht en maakt het nog meer indruk op de lezer. Daarnaast worden de gedachten van de stalker weergegeven voordat de personages erachter zijn dat Lucy gestalkt wordt. Dit maakt het interessant. Op deze manier leer je de stalker al kennen voordat ook maar iemand in het boek iets over hem weet.

In het boek ontwikkelt Lucy een relatie met Sean Rogan. Hier komt een hoop romantiek bij kijken. Het is fijn om te lezen dat Lucy, met haar verleden, een relatie kan opbouwen en zich open kan stellen voor andere mannen. Voor mensen die van romans en thrillers houden, is Tot de dood ons scheidt het ideale boek!

In Tot de dood ons scheidt lijken er in de eerste instantie drie verschillende verhalen naast elkaar verteld te worden, maar op het einde blijkt toch alles verband met elkaar te houden. Het einde van het boek maakt dus ook erg veel goed. Het is spannend, onvoorspelbaar en ingenieus opgebouwd. Tot de dood ons scheidt houdt je aandacht vast, zelfs nadat het al uit is.

Tot de dood ons scheidt

1  2  3  4  5

Voor de fans van Karen Rose en Karin Slaughter! Allison Brennan schreef ‘Tot de dood ons scheidt’. Een thriller voor de liefhebbers van ‘Romantic Suspense’. Romantiek, spanning en verraad. Jaren geleden werd Lucy Kincaid aangevallen en bijna vermoord door iemand die ze via internet had leren kennen. Ze overleefde het. Haar belager niet. Lucy is vastbesloten aan de slag te gaan bij het team van de FBI dat cybercrime aanpakt. Daartoe heeft ze zich aangesloten bij een slachtoffergroep die online op zoek is naar mensen die zich schuldig maken aan seksmisdaden en probeert hen in handen van justitie te geven. Maar wanneer een aantal van de daders vermoord wordt gevonden, is de FBI op een heel andere manier geïnteresseerd in Lucy. Heeft zij hier iets mee te maken? Lucy realiseert zich dat haar toekomst en haar vrijheid op het spel staan. Ze schakelt de hulp in van beveiligingsexpert Sean Rogan en samen achterhalen ze een chatroomgroep die niet alleen op internet opereert. Maar iemand heeft Lucy en Sean in de gaten: een genadeloze stalker die zijn oog op Lucy heeft laten vallen. De enige manier om aan hem te ontsnappen, zou wel eens een gevecht op leven en dood kunnen zijn…