Recensie: The Finisher: Rennen voor je leven RECENSIE

'The Finisher'  is een young adult serie van auteur David Baldacci. Het gaat over een jong meisje, Vega Jane, die opgroeit in een vreemde wat post -apocalyptische samenleving.

Vega’s wereld bestaat uit een dorp in een groot bos, Bitterbos. Bitterbos wordt omringd door een gevaarlijk moeras, bevolkt door dodelijke wezens. Iedereen die het moeras ingaat, komt er nooit meer uit. Dat houdt dus in dat iedere Bitter, zoals de mensen zich noemen, in principe een gevangene in Bitterbos is. De arme bevolking moet werken en leeft van restjes, op een paar rijke notabelen na, die het bestuur vormen: de Raad.

Bitterbos doet wat vervallen en armoedig aan. Bijna middeleeuws. Mensen werken in de Fabriek en hebben amper te eten. Zelfs jonge kinderen werken. Vega is 14, maar is de enige Finisher (Voltooier) in de Fabriek. Zij werkt de producten af, die in de Fabriek gemaakt worden. Luxe artikelen voor de rijkere Bitters. Je krijgt verder niet te horen waar de bevolking dan verder van leeft en waarom de Fabriek geen praktische voorwerpen produceert.

'The Finisher: Rennen voor je leven'   is dus deel 3 uit de reeks. Vega, Delph en Vega’s hond Harry2 hebben kunnen vluchten, dankzij de magische ketting, Destina, die Vega bezit. Ze bevinden zich nu echter midden in het Moeras en ze zullen alles op alles moeten zetten om te overleven.

David Baldacci is een bekende bestseller auteur, die veel ingewikkelde financiële thrillers en juridische thrillers heeft geschreven. Super spannend en allemaal heel logisch en samenhangend. Hij is zondermeer een hele goede, pakkend schrijvende auteur van niveau. Met de 'Finisher' reeks heeft hij in mijn ogen echter volledig de plank misgeslagen.

Heel het verhaal blijft vaag. De beschrijving van de omgeving, van de samenleving en de manier waarop deze functioneert en vooral van de vele rare beesten die er in die wereld rondlopen, is zo summier en warrig, dat zelfs al beschik je over veel fantasie, ik er geen duidelijk beeld van kan krijgen. Er gebeuren ineens vreemde dingen, die geen aansluiting vinden bij het voorgaande. Hierdoor heb je allerlei vragen over hoe en wat, die echter drie boeken verder nog steeds niet beantwoord worden.

De elementen die Baldacci in het verhaal gebruikt, zijn wel heel duidelijk gebaseerd op de veel betere voorgangers in dit young adult genre. De magische elementen komen van de Harry Potter reeks, de armoedige onderdrukte maatschappij; de stoere vrouwelijke hoofdpersoon die het allemaal vreemd begint te vinden en de enge dodelijke fantasie beesten, zijn van de Hungergames, het verzet is uit de Divergent serie en het vervormen van de namen van alledaagse dingen is duidelijk uit de Maze Runner afkomstig. Het gezegde ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’ gaat hier echter niet op, want Baldacci slaagt er niet in om er een samenhangend geheel van te maken.

Zijn schrijfstijl is best duidelijk en prettig te lezen, maar het verhaal blijft vaag. Je kunt, als je alle succesreeksen waar Baldacci zijn ideeën van heeft ‘geleend’ gelezen hebt, wel ongeveer bedenken waar het verhaal heen gaat, maar na drie boeken heeft Baldacci zelf het nog niet op een rijtje. Hij is slim genoeg om ieder deel met een mega cliffhanger te eindigen, zodat je ondanks alles toch geïnteresseerd blijft om uit te vinden waar dit alles nu eigenlijk mee afgesloten wordt, maar ik mag hopen dat het niet te lang gaat duren.

The Finisher

1  2  3  4  5

Ik stond als aan de grond genageld.

Iets of iemand trok aan mijn arm.

Het was Delph.

'Rennen, Vega Jane,' schreeuwde hij. 'Rennen!'

Een angstaanjagend moeras vol bloeddorstige wezens en andere gevaren... Wie het betreedt, keert niet levend terug. Dat is het enige wat Vega Jane van het moeras weet. Toch moet ze erdoorheen, om eindelijk vrij te zijn en te kunnen worden wie ze is. Ze zal alles op alles moeten zetten om te overleven - maar is dat wel goed genoeg?